Ongeval? Vanaf nu krijg je een beveiligingsagent aan de lijn

Themabeeld

Ongeval gehad? Binnenkort krijg je dan eerst een bewakingsagent aan de lijn, via het eCall-systeem. Dat systeem is sinds april 2018 verplicht in alle nieuwe wagens, en moet volgens Europa het aantal verkeersdoden met 2.500 per jaar terugdringen. Het werkt met een SOS-knop die je kan induwen. Maar bij een ongeval hoeft dat niet, want dan waarschuwt het systeem 112 vanzelf.

Of toch bijna. Want om een stortvloed aan berichten bij de noodcentrale te vermijden, komen enkel publieke SOS-berichten, van politiewagens bijvoorbeeld, meteen bij 112 terecht. Al de rest wordt eerst verwerkt door een privébedrijf. Daar zijn er zeven van, waaronder G4S. De bewakingsfirma heeft sinds half januari 20 operatoren in dienst voor het eCall-systeem. “Wij voorkomen dat loze oproepen 112 bereiken, bijvoorbeeld als een kind de knop induwt of een chauffeur enkel pechverhelping zoekt”, zegt Julie Viaene van G4S. “Dat doen we door te praten met de bestuurder en de extra informatie te analyseren die eCall vanzelf doorstuurt. Openden de airbags? Ging het om een zware klap?”

eCall staat of valt met snelheid. Voorheen moesten ongelukkigen zelf 112 bellen of hopen op voorbijgangers. Dat een privépartner de berichten eerst filtert is in het geval van G4S een “kwestie van seconden”, aldus Viaene. Bovendien heeft 112 nooit zelf private SOS-oproepen verwerkt. “Er waren knoppen die nergens uitkwamen of autobouwers deden het zelf. Bij BMW gaat het alarm nog steeds eerst naar een Duitse centrale. Volgens ons gaat dat trager.”

Door agg
AANGERADEN
Meest recent