“Zwitserse horloge-industrie verliest smartwatch-oorlog met Apple”

Bron © BELGA

De Apple Watch. Foto: REUTERS

De Apple Watch maakt het de Zwitserse uurwerkenindustrie moeilijk. Dat blijkt uit een rapport van het Britse consultancybedrijf Strategy Analytics. De volledige Zwitserse uurwerkenindustrie verkocht in 2019 nog slechts 21,1 miljoen uurwerken, een daling van 13 procent tegenover een jaar eerder. De verkoop van de Apple Watch nam afgelopen jaar dan weer toe met 36 procent, tot 30,7 miljoen stuks.

“Traditionele Zwitserse horlogemerken zoals Swatch en Tissot verliezen de smartwatch-oorlog”, aldus Strategy Analytics in een blogpost. De Apple Watch levert een beter product af via sterk vertakte retailkanalen en spreekt jonge gebruikers aan, bij wie digitale horloges steeds populairder worden. Het tijdperk waarin Zwitserse horlogemakers een impact konden maken op de smartwatchsector komt op zijn einde, klinkt het. “De tijd raakt op voor Swatch, Tissot, TAG Heuer en anderen.”

De Zwitserse luxehorloges scoren wel nog goed. In 2018 exporteerden de Zwitsers nog voor een waarde van 19,8 miljard euro aan horloges. Voor 2019 zijn de cijfers nog niet beschikbaar, maar volgens schattingen zou de grens van 20 miljard overschreden zijn.

Apple behaalde in 2019 in de “wearables”-afdeling een omzet van 24,7 miljard euro. Tot die groep behoren ook producten als de AirPods-oortjes en de HomePod-luidsprekers.

AANGERADEN
Meest recent