Vlaamse ambtenaren en ministers krijgen groenere (en duurdere) wagens

Foto: BELGA

Tegen 2030 wil de Vlaamse overheid dat haar wagenpark 40 procent minder CO2 uitstoot. Om die ambitie te kunnen waarmaken, heeft Vlaams minister-president Jan Jambon (N-VA) de administraties een omzendbrief gestuurd met nieuwe voorwaarden voor wagens. De opvallendste: ministers krijgen 5.000 euro extra om een ecologische auto aan te kopen. “We maken dezelfde afweging als elk ecologisch bewust gezin”, klinkt het bij kabinet-Jambon.

Van bestelwagens van de administratie tot de dienstwagens van ministers: de hele Vlaamse overheid moet vergroenen. En daarvoor past Vlaams minister-president Jan Jambon (N-VA) de voorwaarden voor nieuwe wagens aan in een nieuwe omzendbrief – marsorders voor de administratie zijn dat. Daarin staat dat 10 procent van alle nieuwe wagens elektrisch zal moeten rijden, 7,5 procent moet op CNG rijden. De om en bij de 4.000 wagens die er nu zijn, doen hun duur uit. Hun vervangers zullen groener zijn.

Maar daar hangt wel een flink prijskaartje aan vast. Iedereen die al eens is gaan snuisteren in een catalogus, weet dat elektrische modellen nog altijd gevoelig duurder zijn dan “fossiele” modellen. Ministers die een elektrische dienstwagen willen, mogen bijvoorbeeld een leasingwagen kiezen van maximaal 114.000 euro – liefst 5.000 euro meer dan hun voorgangers in 2017, bij de vorige omzendbrief, mochten uittrekken. Ook het aantal CNG-types wordt uitgebreid.

“De vorige omzendbrief dateert van 2017”, klinkt het bij het kabinet-Jambon. “Sinds dieselgate zijn de internationale meetmethodes aangepast. En we hebben ook zelf onze ambities opgeschroefd. Daarvoor hebben we ecologie en de kostprijs moeten verzoenen. Maar dat is de afweging die elk gezin maakt dat een elektrische wagen wil kopen.”

Ook openbaar vervoer

De aanpassing kadert in de ambitie van Vlaanderen om tegen 2030 een wagenpark te hebben dat 40 procent minder CO2 uitstoot. De brief is opgesteld in samenspraak met experts-consultants, die de laatste generaties diesels, CNG-motoren ... tegen het licht hebben gehouden. “We doen dat in nauw overleg met de ministers van Financiën en Begroting”, vult de woordvoerder van Jambon aan. “Volledig volgens de normen en waarden van de Vlaamse overheid.”

Om de uitstootambitie waar te maken, rekent Vlaanderen niet alleen op een groener wagenpark. Alternatieven voor de wagen, zoals openbaar vervoer, worden gestimuleerd. Onnodige verplaatsingen moeten zo veel mogelijk worden vermeden.

Door Arnout Gyssels
AANGERADEN
Meest recent