Op sociale media leren reclame en influencers jongeren verkeerde voedingsnorm aan

Foto: ISOPIX

Jongeren zien “onthutsend” veel reclame voor ongezonde voeding op sociale media, concluderen onderzoekers van de KU Leuven. “McDonald’s richt zich op tieners op sociale media. Daar mogen we onze ogen niet voor sluiten.”

Iedere gebruiker van sociale media krijgt een andere inhoud te zien. Maar wat zien kinderen en jongeren eigenlijk op hun smartphone verschijnen? Tim Smits, hoogleraar en expert voedingsreclame aan de KU Leuven, en onderzoekster ­Yara Qutteina gingen na hoe jongeren met voeding in aanraking komen op sociale ­media.

De onderzoekers vroegen 21 twaalf- tot achttienjarigen om een week lang bij te houden hoe ze op sociale media met ­voeding in aanraking komen. Ze verzamelden 612 afbeeldingen, voornamelijk van ­Instagram, Whatsapp, Facebook en Snapchat.

“We waren onthutst door de hoeveelheid fastfoodreclame die jongeren zien op sociale media”, zegt Smits. “Jongeren worden gigantisch getarget door producenten van fastfood. Het gaat voornamelijk om gesponsorde posts. Reclame dus.”

Heel gekke norm

Uit de analyse van de beelden blijkt dat vooral de traditionele reclame van bedrijven of restaurants het beeld rond voeding bepaalt. En dat beeld is voornamelijk: ongezond en in veel te grote proporties. Dat zag Smits ook bij beelden van de “peers”, de vrienden of connecties op sociale media. De invloed van influencers blijft beperkt, maar ook zij promoten voornamelijk ongezonde voeding.

Op sociale media leren reclame en influencers jongeren verkeerde voedingsnorm aan
McDonald’s op de socialemediasite Instagram: de “echte bestellingen” van influencers als Kim Kardashian. Foto: rr

De combinatie reclame, connecties en influencers veroorzaakt volgens Smits een voedingsnorm die scheefgegroeid is. On­gezond en veel te veel lijkt normaal. “Als alleen excessen gepost worden, creëert dat een heel gekke norm”, zegt Smits. “We mogen onze ogen niet sluiten voor het feit dat McDonald’s tieners op sociale media target. Het risico bestaat dat jongeren ongezonder eten en overdrijven met hun porties.”

Tia Hellebaut

Voor Smits is duidelijk wat de volgende stap moet zijn: meer gezonde, normale voeding promoten op sociale media. Het ‘menu’ op sociale media moet gebalanceerder zijn, de onderzoekers zien daarin een rol weggelegd voor de overheid, maar ook voor influencers. “Vergelijk het met de discussie indertijd over Kim Gevaert die figureerde in reclame voor McDonald”s of Tia Hellebaut voor Pizza Hut”, zegt Smits. “De influencers hebben een niet te miskennen verantwoordelijkheid.”

Door Simon Grymonprez