Dit N+ artikel is exclusief voor jou als abonnee.

Abonnee worden? Kies je leesformule

18/02/2020 - BV & Co
camera closecorrect down eyefacebook Het Nieuwsblad nextprevquote share twitter video

  Photo News

Alex Callier niet onder de indruk van kritiek op Belgisch Songfestivalnummer

“In Nederland zijn ze wél positief”

Saai, slaapverwekkend, om snel te vergeten. De reacties op de inzending voor het Songfestival van Hooverphonic zijn overwegend negatief. En ook bij kenners is er twijfel of we de finale zullen halen. Maar frontman Alex Callier (47) gelooft er wél in. “Onze eenvoud zal opvallen tussen alle Songfestivalgeweld.”

“We gaan voor de finale. De loting voor de halve finale hebben we al mee. Nederland en Italië mogen dan stemmen, daar hebben we veel fans.” Alex Callier had er een goed oog op, maandag na de voorstelling van het lied dat ons land vertegenwoordigt op het Songfestival. Het is de ingetogen ballad Release me geworden.

Callier pareert de kritiek dat het nummer saai is.   Photo News

Callier heeft het nummer geschreven in Italië, toen zijn vader ongeneeslijk ziek was. Intussen is hij overleden. “Ik schreef het met hem in het achterhoofd, maar het is iets universeels. Iedereen krijgt vroeg of laat te maken met afscheid nemen.” Over de act kunnen ze niets kwijt, behalve dat Matthias Lebeer, Hans Pannecoucke en Ignace D’Haese ermee bezig zijn. Die laatste twee waren vorig jaar verantwoordelijk voor de act van de Nederlandse winnaar Duncan Laurence. Wel is zeker dat het op het podium in Rotterdam zonder orkest of backing vocals zal zijn. Zangeres Luka Cruysberghs moet het dus alleen doen, maar ze is er gerust in. “Het is een mooi en eenvoudig lied. Toen Alex het me liet horen, was ik meteen verkocht.”

Te saai

Na het succes van Loïc Nottet, Blanche, en tussenin Laura Tesoro, leek België weer op het juiste spoor te zitten op het Songfestival. Maar in 2018 faalde Sennek met A matter of time, overigens gecomponeerd door Alex Callier. En in 2019 werd het niets met de Waalse zanger Eliot en zijn inzending Wake up. Op sociale media vragen velen zich af of we voor het derde opeenvolgende jaar de finale zullen mislopen. De vaakst terugkerende kritiek op sociale media? “Het is saai.”

Sennek ging met een nummer naar het Songfestival in 2017, dat ook geschreven werd door Alex Callier.  AP

En ook bij kenners heerst twijfel. Pat Krimson, die met 2Fabiola in 2014 meedeed aan de selectieronde van de VRT met She’s after my piano, noemt het een “mooi, maar saai nummer”. En muziekproducer Adriaan Van Landschoot, die in 1977 Dream Express met het eerste Engelstalige Songfestivalnummer voor ons land – A million in 1, 2, 3 – naar Londen stuurde, is ronduit vernietigend. “Ik vind het een afschuwelijk zaagnummer”, zegt hij. “Ik had iets als Badaboum verwacht. Dat heeft de body, de schwung om een hit te worden. Bij het Songfestival draait alles om een goede song, en dat is Release me niet. Als de rest in de halve finale het slecht doet, stoten ze misschien door. Maar ik ben er vrij zeker van: dit wordt geen finale.”

“Het liedje kabbelt en komt nooit echt los”, zegt ook componist en producer Miguel Wiels. “Daardoor maakt het niet veel kans op het Eurosongfestival, waar nummers vaak over the top zijn. Anderzijds deden de rustige nummers van de Common Linnets en Tom Dice het wél goed. Veel zal afhangen van wat anderen brengen in de halve finale. Of die up-tempo zijn, of ook traag.”

Uitblinken in eenvoud

Songfestivalkenner André Vermeulen prijst de groep dan weer om hun ingetogen keuze. “Nederland vorig jaar en Portugal in 2017 waren net heel emotioneel door hun ingetogenheid en soberheid. Het is goed dat Callier en co. uitgaan van hun eigen sterkte en zich niet aanpassen aan de wetten van het Songfestival.” Het kan nog altijd, gelooft ook Jasper Van Biesen, redacteur van het gespecialiseerde Songfestival.be. “Release me is wél de topkwaliteit waar Hooverphonic garant voor staat. We brengen geen cheesy ballade à la Noorwegen. En geen typisch Songfestivalnummer zoals Frankrijk.”

Wat Hooverphonic-frontman Alex Callier zelf vindt van de kritiek? “Je mag niet denken aan wat de mensen van jou verwachten, wel aan wat je zelf wil doen. Ik geloof dat de eenvoud zich zal onderscheiden tussen al het geweld. Dat brengen we door Hooverphonic te zijn. We geloven in het nummer en de emotie die erin zit. Ik kreeg overigens ook telefoon van Radio 2 in Nederland, daar waren ze superpositief. Bij de Vlaamse pers klinkt het dan dat er niet genoeg lift in het nummer zit. Maar in the end zijn het de Nederlanders die mogen stemmen, niet de Vlamingen.” Of ze dat ook zullen doen, zien we op dinsdag 12 mei tijdens de eerste halve finale in de Ahoy-concerthal.