Test-Aankoop richt pijlen op Nintendo Switch: “Houding is niet te verantwoorden”

Bron © Testaankoop

Foto: EPA

Nintendo bracht in 2017 de ‘Switch’ uit en werd met 300.000 verkochte exemplaren meteen een schot in de roos. Maar volgens consumentenorganisatie Test-Aankoop is niet iedere gebruiker even blij met zijn aangekochte console. “De consoles gaan snel stuk en herstellingen worden vaak geweigerd”, zegt Testaankoop. De organisatie stelt de Japanse spelfabrikant dan ook in gebreke.

Test-Aankoop richt pijlen op Nintendo Switch: “Houding is niet te verantwoorden”
Foto: REUTERS

De Nintendo Switch, een draagbare spelconsole, was van bij de start in 2017 meteen heel geliefd bij heel wat gamers wereldwijd. En dat was in ons land niet anders. Maar al snel sloeg de euforie om in teleurstelling en gaan de figuurtjes op het scherm een eigen leven leiden. Volgens Test- Aankoop is de kwaliteit van de ‘Switch’ dan ook ondermaats. “Vooral de bijgeleverde controllers gaan snel stuk”, zegt de consumentenorganisatie. “De koper kan het laten herstellen of moet het vervangen door een nieuw exemplaar en dat tegen een hoge prijs.”

Als de controllers stuk zijn, maken figuren zoals Mario, Donkey Kong en Zelda bewegingen en sprongen op het scherm zonder dat de speler de knoppen ook maar aanraakt. Onder gamers noemen ze dat fenomeen de ‘Joy-Con Drift’. “De Franstalige verbruikersorganisatie ‘Que Choisir’ spreekt al over meer dan 7.000 klachten.”

Onaanvaardbaar

Wie met het probleem geconfronteerd wordt, blijft in de kou staan. “In België komt Nintendo enkel tussen als de problemen zich het eerste jaar na aankoop voordeden. Nadien moest de koper 54 euro betalen voor een nieuwe Joy-Con en 80 tot 85 euro voor twee exemplaren.”

En dat is onaanvaardbaar volgens de consumentenorganisatie, die Nintendo in gebreke stelt. “Nu het probleem van de vervroegde veroudering van producten brandend actueel is, is de houding van Nintendo niet te verantwoorden”, zegt Simon November, woordvoerder van Test-Aankoop. “We vragen ook om openlijk te communiceren over deze fabricagefout en alle toestellen gratis te herstellen of te vervangen.”

Bij Nintendo bevestigen ze dat er gesprekken lopen met Test-Aankoop. “Het aantal Joy-Con-controllers die onze afdeling klantenservice in België heeft ontvangen, inclusief iedere vorm van defect, is erg laag.”Ook gaan we de garantie tot 24 maanden verlengen om het zo voor onze consumenten eenvoudiger te maken een mogelijk probleem op te lossen.”

Door Lien Lammens