Brandweer beschikt niet over aangepaste container om elektrische bus te blussen

Foto: pn

Brussel -

De Brusselse brandweer hoopt tegen de zomer over een eigen container te beschikken om een elektrische wagen te kunnen blussen. Voor elektrische moet nog een oplossing worden gezocht. Zo’n voertuig is immers te groot om in een klassieke container onder te dompelen.

Om de batterijen van een brandende elektrische of hybride wagen te blussen, dient deze in een container met water te worden gedompeld, vaak gedurende meerdere dagen. De Brusselse brandweer hoopt tegen de zomer over één waterdichte container te kunnen beschikken. Als er meerdere elektrische voertuigen tegelijkertijd branden, kan de brandweer een beroep doen op onder meer de brandweer van de Audi-fabriek in Vorst.

Naast het ombouwen van een eigen container, voorziet de brandweer in 2021 de aanschaf van een robot voor het blussen (300.000 euro) en een laadlift (200.000 euro). Voor specifieke opleidingskosten dient ook 80.000 euro uitgetrokken worden.

Globaal plan nodig

Brussels parlementslid Hicham Talhi (Ecolo) wees erop dat er vandaag geen adequate oplossingen zijn voor grote voertuigen zoals bussen of vrachtwagens. Hij pleitte voor een globaal Brussels plan voor grote elektrische en hybride voertuigen, eventueel in samenwerking met Brussel Preventie en Veiligheid (BPV). Staatssecretaris Pascal Smet (one.brussels) was het er mee eens dat BPV en niet de brandweer dergelijk plan moet uitwerken. Voor specifieke vragen over de bussen verwees hij naar zijn collega Elke Van den Brandt, die bevoegd is voor de MIVB.

Smet kondigde ook aan dat in samenwerking met het tijdschrift Fireforum een werkgroep is opgericht om de beste praktijken te ontwikkelen voor preventieve maatregelen met betrekking tot energiedragers in besloten ruimten, te beginnen met elektrische voertuigen in ondergrondse parkeergarages. Batterijen voor onder andere de opslag van zonne-energie volgen later.

Door BeLga
AANGERADEN