Zeshonderd auto’s uit Gentse binnenstad gesloopt in ruil voor cash

Foto: fvv

Gent -

Op drie jaar tijd zijn 661 personenwagens uit de Gentse binnenstad gesloopt in ruil voor een premie van de Stad Gent. Dat komt neer op een rij van drie kilometer aan wagens.

Meer dan zeshonderd Gentenaars hebben de voorbije jaren gebruikgemaakt van de ‘slooppremie’ die de Stad Gent aanbiedt. Dat blijkt uit cijfers van Klimaatschepen Tine Heyse (Groen), die De Gentenaar kon inzien. Als je al die auto’s – van zo’n vijf meter lang – achter elkaar zou zetten, heb je een rij van meer dan drie kilometer lang.

Wie een auto laat slopen en daarvan een bewijs voorlegt, kan tussen de 750 en 1.500 euro krijgen in Gent. De slooppremie kan nog tot eind juni van dit jaar aangevraagd worden, maar wordt wel enkel aangeboden aan inwoners van het gebied binnen de R40. De premie werd gekoppeld aan de invoering van een lage-emissiezone, die het gebied binnen de R40 bestrijkt.

700.000 euro premies

Vooral in 2019 werd ze gretig aangevraagd, blijkt uit de cijfers. De lage-emissiezone werd op 1 januari 2020 ingevoerd. Ook in januari 2020 liepen er nog veel aanvragen binnen, klinkt het bij Heyse. Er is al voor meer dan 700.000 euro aan slooppremies goedgekeurd en uitgekeerd.

De slooppremie kon maar één keer per gezin aangevraagd worden en bedroeg 750 euro voor benzinevoertuigen en 1.000 euro voor dieselvoertuigen.

Ongeveer 150 van de slooppremies werden uitgekeerd aan Gentenaars met een lager inkomen (lager of gelijk aan 31.340 euro verhoogd met 1.630 euro per persoon ten laste). Die kregen 1.125 euro voor een benzineauto en 1.500 euro voor een diesel.

Zeshonderd auto’s uit Gentse binnenstad gesloopt in ruil voor cash

Nog eens 630.000 euro

Nog eens 630.000 euro aan subsidies is sinds 2017 uitgedeeld aan Gentenaars die een nummerplaat inleverden, begonnen met autodelen of bedrijven die elektrische voertuigen of CNG-wagens kochten. Die subsidie kon wel door alle inwoners worden aangevraagd.

Iets meer dan drieduizend inwoners en bedrijven maakten al aanspraak op de subsidie. Zo kan elke Gentenaar die een wagen wegdoet en een nummerplaat laat schrappen, 500 euro krijgen om te spenderen aan een nieuwe fiets of een abonnement op het openbaar vervoer.

Of een bedrijfje met koeriers bijvoorbeeld, kan 400 euro krijgen om een oude scooter te slopen. Een elektrische taxi wordt dan weer gesubsidieerd tot 3.000 euro. Wie zich inschrijft in een autodeelorganisatie, krijgt het inschrijvingsgeld terug van de Stad.

LEES OOK De LEZ stond in zes verkiezingsprogramma’s in Gent: dit zeiden de partijen toen en vandaag

Lage-emissiezone

Schepen Heyse zegt in een interview te willen doorgaan met de subsidies en slooppremies. “We gaan de inkomsten van de lage-emissiezone investeren in maatregelen die de luchtkwaliteit ten goede komen en in ‘flankerend beleid’”, zegt Heyse.

“Dat zijn maatregelen om de mensen te ondersteunen, zoals slooppremies, een mobiliteitsbudget van 500 euro, taxicheques … We hebben de voorbije jaren al 1,35 miljoen euro aan zo’n subsidies uitgedeeld en willen dat blijven doen.”

“Als we onze lage-emissiezone uitbreiden, dan kunnen we bijvoorbeeld kijken hoe we bedrijfjes kunnen helpen. Voor hen willen we zeker iets van ondersteuning voorzien. We werken ook aan een plan om vervoersarmoede aan te pakken bij mensen die geen auto kunnen betalen of die niet meer kunnen rijden.”

LEES OOK Gent gaat door met LEZ: “Dit zijn letterlijk kankers die we vermijden”

Door Bert Staes
AANGERADEN
Meest recent