Dit artikel is exclusief voor jou als abonnee

Abonnee worden? Kies je leesformule

RECENSIE. ‘72 Angels’ van Lera Auerbach: Kabbala op muziek ***

RECENSIE. ‘72 Angels’ van Lera Auerbach: Kabbala op muziek ***

Een lang gebed, zo omschrijft Lera Auerbach haar 72 Angels. In dat lijvige werk voor koor en saxofoonkwartet zette ze de 72 engelennamen uit de joodse mystieke kabbalaleer op muziek. De engelen kregen elk een eigen karakter: lang niet allemaal zachtaardig. Er zijn er die op showtunes dansen en andere die gillende chaos ontketenen tussen het koor en de saxen. De troost die uit de requiem-achtige stukjes spreekt, duurt nooit lang. Auerbach vond heerlijk evocatieve kleuren voor haar ­bezetting. Vaak licht ze solostemmen uit het koor – de zangers van het Nederlands Kamerkoor weten er perfect raad mee – en als er Bach-herinneringen opduiken, verandert het Raschèr Saxophone Quartet in een orgel. Elders klinkt het dan weer als gierende wind. Onder Auerbachs intense klankideeën schuilt een ietwat monotone onderstroom. Het is lang wachten voor die bij de climax komt en het gebed in één bevend, ontwapenend amen verdampt.

Lera Auerbach: 72 Angels, ...