Abonnee worden? Kies je leesformule

26/02/2020 - Binnenland
camera closecorrect down eyefacebook Het Nieuwsblad nextprevquote share twitter video

  Photo News

Beperktere postbedeling gaat volgende week van start: “Gewone brieven slechts twee keer per week”

Vanaf maandag start Bpost met een beperktere postbedeling. Reclamefolders vallen nog slechts twee keer per week in de bus en vanaf midden maart is dat ook de nieuwe frequentie van de gewone brieven. “Maar de postbode komt wel nog elke dag langs.”

Gewone brieven vallen binnenkort nog maar twee keer per week in je brievenbus. Het is een beslissing die Bpost al meer dan een jaar geleden nam, maar nu wordt de maatregel ook effectief uitgerold. “We beginnen komende maandag met de bedeling van niet-geadresseerde reclamefolders. Die zullen vanaf volgende week nog maar twee keer per week bezorgd worden. Midden maart is het dan de beurt aan de gewone brieven. Die worden ofwel op maandag en woensdag, ofwel op dinsdag en donderdag bezorgd”, zegt Barbara Van Speybroeck, woordvoerder van Bpost. “We zijn vorige zomer al in enkele ‘pionierskantoren’ begonnen met het nieuwe systeem. Dat hebben we dan uitgebreid naar een tiental gemeenten in ons land, en dat blijkt goed te werken. We hebben positieve feedback gekregen van klanten, en natuurlijk van onze postbodes”, zegt Van Speybroeck.

Het nieuwe systeem komt er omdat het aantal verstuurde brieven al lange tijd daalt. In 2011 was er nog sprake van 12 miljoen brieven per dag. Dat zakte naar 7,7 miljoen in 2018, en ook vorig jaar ging daar weer 10 procent af.

LEES OOK. Wij deden de test: zo vaak komt een brief met een kiwi-sticker (op tijd) aan

Maar niet gevreesd. De nieuwe manier van verdelen betekent niet dat de postbode nog maar twee keer per week langskomt. “De zender verkiest de prioriteit. Aangetekende zendingen en brieven met priorzegel zullen nog steeds op tijd bezorgd worden. Hetzelfde voor rouwbrieven, tijdschriften en kranten. Die worden nog steeds dagelijks bezorgd. Voor pakjes komt de postbode zelfs op zondag.” Om iedereen op de hoogte te brengen van de nieuwe postbedeling verspreidt Bpost een informatiebrochure. “Het is een aanpassing, maar veel verschil zullen mensen normaal gezien niet merken.”

AANGERADEN