Nieuwe clip van Lady Gaga werd integraal gefilmd met smartphones: “De resultaten hebben iedereen verbaasd”

Hij lekte al uit eind januari, maar nu heeft Lady Gaga (33) haar nieuwe single zelf losgelaten op de wereld. ‘Stupid love’ is meteen een hit bij de fans, die blij zijn dat de Amerikaanse teruggrijpt naar haar pop- en dance-sound van weleer. Maar opmerkelijker is dat de bijhorende videoclip integraal opgenomen werd met iPhones.

I want your stupid love.” Vraagt Lady Gaga om liefde, dan krijgt ze die van haar fans. Die hebben haar nieuwe single Stupid love heel positief onthaald. Niet onlogisch, want het is al even geleden dat de Amerikaanse zangeres muzikaal van zich liet horen. Haar laatste wapenfeit was het album bij de film A star is born, waarin ze zelf de hoofdrol speelde samen met Bradley Cooper. Het nummer Shallow groeide uit tot een grote hit. Maar haar laatste soloalbum, Joanne, dateert intussen al van vier jaar geleden.

(Lees verder onder de video)

Stupid love is de prelude van haar nieuwe, zesde studioalbum dat wellicht Chromatica zal heten. Trok Lady Gaga in Joanne nog de kaart van country en singer-songwriting, dan kiest ze nu weer voluit voor pop en dance, zoals op albums Art pop en Born this way. Tot vreugde van de fans. Het vaakst voorkomende commentaar op sociale media was: “Ze is echt terug!”

Geen gewone camera’s

Dat en de verbazing over het feit dat de clip integraal gefilmd werd met de iPhone 11 Pro van elektronicagigant Apple. “We hebben de iPhones op steadicams en drones geplaatst”, zegt regisseur Daniel Askill in een making-off filmpje. “We hebben ze gebruikt zoals gewone filmcamera’s. De resultaten hebben iedereen verbaasd.”

Het geheel ziet er inderdaad goed en vloeiend uit. “De kwaliteit van de beelden van de iPhone 11 Pro is even goed als die van andere telefoonmerken”, reageert Pieterjan Van Leemputten van Datanews. “Al moeten de omstandigheden, zoals het licht, wel goed zijn. Maar we gaan nu niet vanaf morgen allemaal kunnen filmen met onze iPhone. Thuis zal bijvoorbeeld met gewone filmcamera’s opgenomen blijven worden. Voor bepaalde effecten zijn die gewoon beter.”

Gaga is overigens niet de eerste die dit doet. Zangeres Selena Gomez sloeg in oktober vorig jaar ook al de handen in elkaar met Apple voor haar clip van Lose you to love me. Daar hoorde ook dezelfde hashtag bij als bij Lady Gaga, #shotoniphone. Een stevige én slimme reclamecampagne voor Apple dus. “Iedereen zoekt naar nieuwe manieren om reclame te maken, ook grote bedrijven”, zegt Stefan Van Rompaey van RetailDetail. “Advertenties in filmpjes skip je makkelijk, maar de fans van Lady Gaga zullen deze clip zeker niet overslaan.”

Door Charlotte Allefs en Eva De Poorter