De Strade Bianche en Milaan - Sanremo staan niet alleen, ook de Omloop Het Nieuwsblad werd in het verleden afgelast

Foto: Photo News

De Strade Bianche en Milaan - Sanremo zijn niet de eerste klassiekers die door omstandigheden afgelast worden. Ook andere grote wielerwedstrijden werden in het verleden afgelast. De Omloop Het Nieuwsblad zelfs tot drie keer toe. In 1960 zorgde een ruzie tussen de UCI en de organisatie voor problemen, in 1986 en 2004 was de sneeuw dan weer spelbreker.

1960: dispuut tussen UCI en organisatie

Artikel 108 bis. Dit artikel was de boosdoener voor de afgelasting van de Omloop Het Volk in 1960. Het artikel, dat op een congres in Zürich eind 1959 door de UCI in het leven werd geroepen, verleende aan een select groepje wedstrijden een prioriteitsrecht. Meer specifiek moesten alle renners van de eerste categorie (pakweg de top honderd) verplicht deelnemen aan ‘topklassiekers’ als de Ronde van Vlaanderen, Parijs-Roubaix en Luik-Bastenaken-Luik. Met artikel 108 bis werden de organisatoren van deze wedstrijden wel serieus bevoordeeld. Zij moesten - omwille van de startplicht van renners - immers geen hoge startgelden meer betalen.

Organisatoren van wedstrijden die niet tot het kransje ’topklassiekers’ behoorden, waren echter niet bijster tevreden met artikel 108 bis. Volgens hen zorgde het voor oneerlijke concurrentie met de organisatoren van de uitverkoren wedstrijden. Als reactie hierop protesteerden organisatoren van wedstrijden die niet opgenomen waren in artikel 108 bis - dit waren onder andere de Omloop, Gent-Wevelgem en Kuurne-Brussel-Kuurne - bij de Belgische Wielerbond.

De organisatoren van de Omloop gingen het verst in hun verzet. Wielerjournalist Willy Hofmans werd door zijn directie verplicht om bijna dagelijks te schrijven over het bewuste voortrekken van de ‘topklassiekers’ door de bondsinstanties. Na enige tijd kreeg Hofmans zelfs de bijnaam ‘mijnheer 108 bis’. Uiteindelijk viel het verdict op donderdag 28 januari: de krant Het Volk berichtte dat de Omloop niet zou doorgaan. Het was de eerste - maar helaas niet de laatste - keer dat de Omloop werd afgelast.

En de UCI? Die hadden hun lesje wel geleerd. Op het volgende congres werd de Omloop, samen met de Waalse Pijl, Gent-Wevelgem en de Scheldeprijs, beloofd dat zij vanaf 1961 ook als klassieker zouden worden gezien. Case closed.

1986: hevige sneeuwval maakt parcours onberijdbaar

Wie de krant van zaterdag 1 maart las, wist al snel dat hevige sneeuwval opnieuw roet in het eten zou kunnen gooien van wat de 41ste editie van de Omloop moest worden. Opnieuw, want in 1971 werd de wedstrijd door massale sneeuwval naar een latere datum verplaatst.

Vrijdagavond werd al duidelijk dat de Omloop mogelijk in het gedrang zou komen. Bij de loting van de volgorde van de ploegwagens vielen de eerste sneeuwvlokken al uit de lucht. Om negen uur ’s avonds werd er in Kortrijk en omstreken zelfs al aanhoudende sneeuwval gesignaleerd.

De beslissing om de Omloop af te gelasten viel uiteindelijk pas de dag zelf. Zaterdagmorgen werd duidelijk hoe fel de sneeuw in Oost-Vlaanderen had huisgehouden. Vrachtwagens die Gent van kranten moesten voorzien, kwamen met uren vertraging aan. Hevige sneeuwval in de nacht van vrijdag op zaterdag had het hele parcours onberijdbaar gemaakt. Dit was voor de organisatie het signaal om rond half zes ’s morgens de wielerploegen te verwittigen dat de wedstrijd niet zou doorgaan. Dit bespaarde hen een overbodige tocht naar Gent.

Meteen rees de vraag of het net zoals in 1971 geen optie was om de Omloop te verplaatsen naar een moment later het seizoen. Vrij snel werd echter beslist dit niet te doen. Indien de Omloop later zou plaatsvinden, zou de wedstrijd zijn charme van eerste Belgische wedstrijd van het seizoen verliezen. Bovendien was het te betwijfelen of alle ploegen wel met hun beste renners aan de start zouden staan. Een en ander zorgde er dus voor dat de Omloop Het Volk voor de tweede keer in zijn geschiedenis werd afgelast.

2004: afgelasting ondanks noodparcours

In 2004 begonnen de speculaties al woensdag voor de Omloop. Weerman Frank Deboosere maakte duidelijk dat de renners geen warm zonnetje moesten verwachten. “Het zou wel eens de koudste Omloop in tien jaar kunnen worden”, zei Deboosere. Verder speculeren deed hij niet. Toch wees niets er toen op dat het net zoals in 1986 tot een afgelasting zou komen. De wielerfans konden reikhalzend uitkijken naar de start van het klassieke voorjaar.

Toch waren niet alle wielerliefhebbers gerustgesteld door de woorden van Deboosere. In die mate dat de organisatoren op donderdag overladen werden met telefoontjes van verontruste supporters. Koersleider Wim Van Herreweghe verklaarde echter dat de organisatie alles in werk zou stellen om de Omloop te kunnen laten doorgaan. Bij sneeuw zouden alle beschikbare strooidiensten ingezet worden.

Zaterdagochtend, op D-day, was er aanvankelijk letterlijk en figuurlijk geen vuiltje aan de lucht. Parcoursbouwer Lucien Van Hoorde kwam dan wel tot de vaststelling dat het parcours op sommige plaatsen spiegelglad was, maar aangezien er vooraf een noodparcours klaarlag, zou de wedstrijd toch kunnen doorgaan.

Maar rond negen uur, viel de sleeuw uiteindelijk toch met bakken uit de lucht. Koersleider Van Herreweghe besefte dat hij niet anders kon dan om tien voor elf, amper drie kwartier voor de start, de Omloop af te gelasten. Veel renners hadden dan al het wedstrijdblad getekend en stonden startensklaar. Maar de sneeuw was genadeloos. En dat voor de tweede keer in de geschiedenis van de Omloop.

De Strade Bianche en Milaan - Sanremo staan niet alleen, ook de Omloop Het Nieuwsblad werd in het verleden afgelast
De finishlijn in Lokeren werd sneeuwvrij gemaakt. Foto: VUM
Door Maarten Vanhoof
AANGERADEN