Rock Werchter excuseert zich voor reclamecampagne: “Was niet ons beste idee”

Foto: BELGA

Rock Werchter heeft zich verontschuldigd voor het reclamebericht dat dinsdag online verscheen. Op Facebook startte de organisatie een ‘countdown’ die de laatste honderd dagen voor de start van het festival inzette. Dat schoot bij trouwe bezoekers in het verkeerde keelgat, want door de coronacrisis is die start verre van zeker.

Nog steeds hangt er een dikke mist rond de Belgische zomerfestivals. Terwijl in de VS en het Verenigd Koninkrijk grote muziekevenementen als Coachella en Glastonbury anticiperen op de coronacrisis en hun edities uitstellen, gaan de festivals in ons land voorlopig door. Het inspireerde Rock Werchter dinsdagmiddag zelfs tot een filmpje waarin de laatste honderd dagen tot de geplande start op 2 juli worden afgeteld. Een reclamecampagne die op weinig bijval kon rekenen. Festivalbezoekers verweten de organisatie een gebrek aan burgerzin, tact en goede communicatie.

LEES OOK. Rock Werchter start ‘countdown’ naar festival, maar krijgt de wind van voren

Een dag later ziet de festivalorganisatie haar fout in. “Het bericht op sociale media dinsdag was niet ons beste idee”, klinkt het. “We begrijpen dat mensen bezorgd zijn en vragen hebben. Dit zijn ongeziene en lastige tijden voor iedereen. Niemand weet hoelang de veiligheidsmaatregelen nog zullen gelden, maar wij passen alle adviezen en regels van de overheden toe. De veiligheid van onze artiesten, bezoekers en medewerkers is altijd onze hoogste prioriteit.”

Tegelijk bevestigt de organisatie dat de voorbereidingen voor Rock Werchter gewoon blijven lopen. “Onze teams werken hard om opnieuw een geweldig festival ineen te boksen. Wel hebben we onze reclamecampagne enkele dagen geleden stilgelegd, omdat we dat op dit moment niet gepast vinden.”

Gedwongen afgelasting

Bij de trouwe bezoekers en lokale overheden lijkt alle hoop op Rock Werchter 2020 stilaan vervlogen. De burgemeesters van Haacht en Rotselaar, de omliggende gemeenten, lieten al weten dat ze hun verantwoordelijkheid zullen nemen wanneer dat nodig is. “We kunnen niet om de realiteit heen. De maatschappelijke druk ligt hoog en andere grote evenementen met internationaal karakter worden ook geschrapt. We denken dat concertorganisator LiveNation op een bepaald moment tot afgelasting gedwongen zal worden”, klinkt het.

De opbouw van het festivalterrein zou van start gaan op 1 mei, om klaar te zijn voor Werchter Boutique met Taylor Swift op 20 juni. Voorlopig gelden de federale maatregelen rond het coronavirus tot 5 april, maar het is vrijwel zeker dat die verlengd zullen worden.

Door Dennis Van Goethem
Meest recent