Koningin Mathilde stimuleert kinderen om hun gevoelens neer te schrijven: schoolwerk, spelen en… het corona-dagboek bijhouden

Koningin Mathilde (47) moedigt kinderen aan om in deze verwarrende tijden een dagboek te schrijven. Dat helpt hen hun emoties te uiten. Kinderpsychologen juichen het idee toe. “Al is het maar om over enkele jaren te beseffen hoe sterk ze waren in deze periode.”

“Ik heb een idee”, spreekt koningin Mathilde kinderen toe in een video, waarin ze ook een fragment uit een boek voorleest. “Waarom beginnen jullie niet met een dagboek? Schrijf op wat je hebt gedaan, wat je emoties zijn. Als je dat dan over enkele jaren herleest, zul je je herinneren hoe je deze bijzondere crisis hebt overleefd.”

Mathilde, logopediste en psychologe van opleiding en zelf moeder van vier pubers, ervaart thuis zelf hoe de coronacrisis het leven ontregelt. Haar twee dochters en twee zonen krijgen nu ook digitaal onderwijs en moeten zich thuis in Laken zinvol bezighouden. Ze moedigt haar kroost aan te lezen – vandaar de videoboodschap – en zo’n dagboek te beginnen.

(lees verder onder de foto)

Koningin Mathilde stimuleert kinderen om hun gevoelens neer te schrijven: schoolwerk, spelen en… het corona-dagboek bijhouden

Een prima idee, vindt kinderpsychologe Klaar Hammenecker. “Kinderen doen er goed aan hun ervaringen te delen, ook al is het met papier. Zo schrijven ze hun onzekerheden, angsten en andere gevoelens van zich af en geven ze die een plek. De komende tijd gaan ze dat meer dan ooit kunnen gebruiken, want we lijken nog maar aan het begin van de lockdown te staan.”

Rapportcijfer voor je dag

Hammenecker hoorde gisteren in haar praktijk nog het verhaal van een meisje dat elke avond in bed noteert wat ze mist. Het kind werd daar verdrietig van. “Ik heb haar aangeraden evengoed zaken te noteren waarvoor ze dankbaar is. Vermeld naast de flops ook de tops. Het ene vraagt energie, het andere gééft energie.” De pyschologe geeft kinderen de tip om hun dag telkens een rapportcijfer te geven. “Zo verplicht je hen terug te blikken en maken ze hun gevoelens meetbaar, wat ze dan weer houvast geeft. Dan zien ze dat niet alle dagen 5 op 10 zijn, soms ook 7 of 8, en dan weer 6.”

Kinderen hoeven niet eens een klassiek, papieren dagboek bij te houden zoals in de jeugd van hun ouders. De smartphone is de moderne variant van het schriftje met het slotje. “Een mooi alternatief: neem elke dag één foto en zet er een tekst bij. Kinderen en zeker pubers denken vandaag meer in beelden dan in woorden. Aan de hand van die beeldverhalen zullen ze zich deze verwarrende periode herinneren. Weet je nog, die tijd waarin we binnen moesten blijven? Zie hoe wij daar sterker uit gekomen zijn – daarin heeft koningin Mathilde gelijk.”

Door Wim Dehandschutter