Abonnee worden? Kies je leesformule

04/04/2020 - Atletiek
camera closecorrect down eyefacebook Het Nieuwsblad nextprevquote share twitter video

Ben Broeders blijft letterlijk in zijn kot. “Ik moet op vrijdag nu wel zelf pasta maken.” rr

Belgisch recordhouder polstokspringen

Ben Broeders

Maandag

“Sportkot nog open voor olympiërs”

“De zaal van het Sportkot is gelukkig nog geopend voor olympische atleten. Dat ik op kot zit op dezelfde locatie is echt wel handig. Ik moet slechts een paar minuten wandelen om te kunnen trainen. Momenteel is nog het vroeg op het seizoen – als er een seizoen komt natuurlijk – zodat we vooral aan techniek werken. Als de aanloop wat korter is, lukt dat beter. In een wedstrijd neem ik een aanloop van 18 passen, om voldoende snelheid te maken. Nu houd ik het op acht passen. Als het minder snel gaat, kan je beter op details van de techniek letten. ’s Avonds heb ik dan nog de planning opgemaakt voor de komende weken en wat tv gekeken.”

Training Vier uur springtraining, bestaande uit opwarming, gevolgd door technische oefeningen. Afgerond met kiné-oefeningen.

Voeding Ontbijt: plattekaas met havermout en noten Middagmaal: Brood met olijfolie, peter, zout en stukjes kip Avondeten: Ovenschotel met kip en veel groenten

Dinsdag

“Turnen om het lichaamsbesef te vergroten”

“Ook voor krachttraining kan ik terecht in het Sportkot. Door de turntrainingen, die ik sinds vorig jaar twee keer per week inbouw, zijn mijn prestaties vooruitgegaan, wat leidde tot een Belgisch record. Bij de polstok is het heel belangrijk dat je weet waar je lichaam zich in de lucht juist bevindt. Op die manier worden alle spiertjes geactiveerd. Ik doe de meeste trainingen onder begeleiding van mijn vaste coach, maar voor de turntrainingen heb ik vorig jaar een specialist onder de arm genomen. Daarnaast heb ik ook met rollen gewerkt, om de spanning op mijn spieren te verminderen. ‘ Avonds heb ik dan nog wat gewerkt aan een presentatie voor de universiteit.”

Training Krachttraining (3u) en turntrainingen om het ‘lichaamsbesef’ te vergroten (2u30’).

Voedin gOntbijt: plattekaas met havermout en notenMiddagmaal: soep met brood Avondeten: wisselende groenten met kip in de oven.

Woensdag

“Elke twee maanden een zak Callebaut van 2,5 kg”

“Een paar keer per week koop ik een berg groenten. Ik let erop dat daar dingen tussen zitten die veel koolhydraten bevatten, zoals zoete aardappel en kolen. Maar ik eet ook veel kikkererwten, bonen, courgette, aubergine, paprika, venkel, broccoli, champignons… Als tussendoortjes kies ik voor fruit, met name appels voor hun suikergehalte, voor noten en voor chocolade. Elke twee maanden haal ik een zak Callets van Callebaut in huis, 2.5 kg zwaar. Heerlijk hoor. Maar meestal eet ik dus heel gezond. Voor mijn sport speelt gewicht niet zo’n rol, maar ik ben altijd wel bezig geweest met gezonde voeding.”

Training Looptraining (vooral spurtjes, meer specifiek drie sessies van 100m, 80m en 60m, anderhalf uur lang) en elektrostimulatie, werpoefeningen en loswerken op de foam roller (anderhalf uur)

Voeding Ontbijt: plattekaas met havermout en noten’s Middags: verloren brood, met peper, zout en olijfolie Avondeten: groenten met kip

Donderdag

“Studeren om gedachten te verzetten”

“Eten is een van de momenten van ontspanning voor mij, ook al is mijn menu vrij eentonig. Daarnaast heb ik ook de afleiding van mijn studies. Ik combineer mijn sport met farmaceutische wetenschappen aan de universiteit van Leuven, waar ik bezig ben aan de tweede helft van mijn eerste master. Hoe bezeten ik ook ben van atletiek, ik heb iets nodig om mijn gedachten te kunnen verzetten, zeker als ik in een dipje zit. Ik zou sowieso geen halve dag op mijn bed kunnen liggen. Door het uitstel van de Spelen ben ik de voorbije dagen ’s avonds ook bezig geweest met overleg rond mijn nieuwe programma.”

Training Springtraining met nadruk op techniek, langere aanloop (2,5 uur) en losrollen (waarbij Netflix opstaat: When they see us.)

Voeding Ontbijt: plattekaas met havermout en noten Middageten: brood, met peper, zout en olijfolie Avondeten: groenten in de oven met tonijn

Vrijdag

“ Stage in woonzorgcentrum afgelast”

“Ik doe veel oefeningen om mijn romp te stabiliseren. Bij elke afzet krijgt het lichaam een serieuze slag, zodat sterke rug- en buikspieren belangrijk zijn. Normaal gezien stond deze week ook in het teken van een stage in een woonzorgcentrum en een ziekenhuis, maar de huidige gezondheidscrisis heeft die stilgelegd. Met zoveel oudere mensen die medicatie slikken, was het risico gewoon te groot. Daarom heb ik een vervangopdracht afgewerkt. Het is een familietraditie om elke vrijdagavond samen te komen bij mama en papa om pasta te eten, maar dat gaat in de huidige omstandigheden uiteraard ook niet. Dus dan heb ik dan maar voor mezelf een pasta gemaakt. Tijdens het weekend blijf ik gewoon in mijn kot. Letterlijk, dan.“

Training Krachtsessie met veel aandacht voor benen en romp (drie uur) en turntrainingen (grondoefeningen, trampoline, brug: twee uur)

Voeding Ontbijt: plattekaas met havermout en notenMiddageten: brood met kipAvondeten: pasta (een vrijdagse familietraditie, nu op afstand)

AANGERADEN
Meest recent