Test Aankoop dringt aan op strikte regelgeving rond cyberveiligheid auto’s

Bron © BELGA

Foto: shutterstock

Test Aankoop roept op tot een strikte regelgeving om auto’s te beschermen tegen cyberaanvallen. Dat meldt de consumentenorganisatie donderdag in een persbericht. Test Aankoop onderwierp twee auto’s aan een uitvoerige ‘digitale’ veiligheidstest en ondervond bij beide veiligheidsproblemen die een grote impact kunnen hebben indien ze door hackers misbruikt worden.

“Wanneer een auto vandaag ontworpen wordt, dan wordt die onderworpen aan een crashtest om de fysieke veiligheid van de bestuurder te garanderen, maar bij de cyberveiligheid wordt veel minder stilgestaan”, zegt woordvoerder Simon November. Verschillende instanties, zoals de Europese economische commissie van de Verenigde Naties (UNECE), werken op dit moment aan een nieuwe regelgeving die ervoor moet zorgen dat alle nieuwe auto’s beter beschermd zijn tegen cyberaanvallen.

Omdat de auto’s die vandaag verkocht worden steeds meer digitale technologie bevatten, besloot Test Aankoop samen met vijf andere Europese consumentenorganisaties vorig jaar twee wagens te kopen om ze te laten testen door een Londens cybersecuritybedrijf.

De meest kritische kwetsbaarheid werd vastgesteld bij het infotainment-unit, de autosleutels en de slordigheid in programmatie. Als de hackers die veiligheidslekken misbruiken, kunnen ze met de tractiecontrole knoeien. De slordigheid in programmatie zou hen ook helpen om een aanval op te zetten.

Ook privacy is een aandachtspunt, aangezien heel wat auto’s data verzamelen. De onderzoekers stelden vast dat niet alleen de locatie van de wagen of de reisbestemmingen worden bijgehouden maar ook rijeigenschappen zoals snelheid, gebruik van het gaspedaal, remmen, sturen, veiligheidsgordels... Test Aankoop is van mening dat consumenten een eerlijk deel van de waarde moeten krijgen als bedrijven hun persoonlijke gegevens gebruiken.

AANGERADEN