Honingbijen borduren en schoenen ontwerpen: deze modehuizen entertainen je met creatieve uitdagingen

Bron © Vogue

Foto: Shutterstock

Nu we allemaal thuis de muren oplopen en de creativiteit voelen opborrelen, zijn er heel wat modehuizen die hun vele fans met creatieve opdrachten hopen uit te dagen. Schoenen ontwerpen, iconische outfits recreëren met toiletpapier of bijen borduren. Vogue, Alexander McQueen, Jimmy Choo, Manolo Blahnik en Jacquemus geven ook in deze tijden het beste van zichzelf.

Beroemdheden die in de meest waanzinnige outfits over de rode loper schrijden. Dat is het Met Gala. Nu de plannen voor het meest prestigieuze modefeestje van het jaar voorlopig tot nader order opgeborgen zijn, heeft Vogue er samen met Billy Porter toch iets op gevonden om de vele fans niet in de kou te laten staan. Met #MetGalaChallenge lanceren zij een oproep om de meest iconische outfits thuis te recreëren en de foto’s via Instagram te delen. Dolle pret verzekerd en wat meer is … je kan er zelfs een plekje in het modeblad mee verzilveren.

Dol op Jimmy Choo’s én gezegend met wat tekentalent? Neem dan deel aan #ChooSketch. De schoenenontwerper daagt je uit om de schoen van je dromen te schetsen en te delen met de wereld. Valt jouw ontwerp in de smaak, dan wordt jouw droom misschien zelfs werkelijkheid. Zes ontwerpen zullen door het bedrijf in productie worden genomen, om vervolgens verkocht te worden voor het goede doel.

Alexander McQueen prikkelt met #Mcqueencreators zijn volgers elke week met een nieuwe, creatieve uitdaging. Zo vroeg hij hen al om één van zijn bekendste jurken te schetsen, om zijn honingbijen te borduren en om een driedimensionale bloem te creëren met materiaal dat je thuis ergens liggen hebt.

“Creatieve vrijheid is een vorm van escapisme”, benadrukt Manolo Blahnik. “En dat hebben we nu meer dan ooit nodig. Ik heb mijn creativiteit aangewend om anderen blijdschap te schenken en hen te laten lachen.” Zo hoopt hij met #ManoloBlahnikSmile dan weer iedereen aan het kleuren te krijgen. Daarvoor kan je op zijn website terecht voor vijf schetsen. Zijn creatieve uitdaging is in samenwerking met de Britse Mental Health Foundation opgezet, als een middel om de mentale gezondheid van de bevolking op peil te houden.

Jacquemus kwam eerder toevallig in dit lijstje terecht. Nadat hij zelf een foto op Instagram plaatste van twee voeten met een citroen en sinaasappel als hakken en keukensponzen als zool, gingen zijn volgers uit zichzelf creatief aan de slag. #JacquemusAtHome was een feit. Onder deze hashtag verzamelen fans foto’s van ontwerpen van het modehuis die ze zelf van een twist voorzagen.

Door VVA