EF-manager Vaughters vindt UCI-kalender een logistieke nachtmerrie: “Kwantiteit wordt verkozen boven kwaliteit”

Foto: PRESSE SPORTS

EF Pro Cycling-manager Jonathan Vaughters heeft zijn bedenkingen bij de propvolle kalender die de UCI afgelopen week naar buiten bracht. Vooral op logistiek vlak wordt het een uitdagende puzzel voor de ploegen. “De Tour en twee of drie monumenten zouden al volstaan voor veel ploegen.”

In de hertekende WorldTour-kalender worden de drie grote ronden, de vijf monumenten en een pak andere klassiekers allemaal op drie maanden gereden. Ook de vrouwenwedstrijden gaan binnen dit tijdsbestek door.

De ploegleider van Sep Vanmarcke en Jens Keukeleire had dit liever toch ietwat anders gezien. “Ik zou de kalender een pak eenvoudiger opstellen. Met meer tijd tussen de verschillende wedstrijden, zodat er tijd is om te testen tussendoor en te kijken hoe we het vele reizen kunnen aanpakken”, zegt Vaughters aan Cyclingnews. “Ik zou de focus op de belangrijkste koersen houden, want nu nemen we teveel hooi op onze vork.”

“Voor ons en voor veel teams zouden de Tour en twee of drie monumenten al volstaan. Iedereen zou daar al tevreden mee zijn. Kwantiteit wordt nu foutievelijk boven kwaliteit verkozen. Onze ogen zouden niet groter mogen zijn dan onze buik.”

EF-manager Vaughters vindt UCI-kalender een logistieke nachtmerrie: “Kwantiteit wordt verkozen boven kwaliteit”
Sep Vanmarcke Foto: Geert De Rycke

Kladversie

De restricties die nu in Europa gelden op het vlak van reizen en de verschillende quarantainemaatregelen maken dat het op dit moment nog schier onmogelijk is om te koersen. Zelfs als de maatregelen afnemen, wordt het voor teams tricky om veilig met hun renners te reizen tussen de koersen door.

“De meeste van onze renners bleven in Europa, maar op dit moment vertoeven er ook in Colombia en Noord-Amerika. Sommigen van hen mogen nog maar net op de weg trainen. Het blijft nog een groot vraagteken wat er binnenkort mogelijk gaat zijn op vlak van internationale reizen.”

“Voor mij lijkt de kalender eerder op een kladversie. We hebben geen idee hoe de protocollen er tegen augustus zullen uitzien. Er wordt druk gespeculeerd, maar als ik één ding heb onthouden uit de Tirreno en uit Parijs-Nice, is het wel dat alles heel snel kan veranderen. Ik weet niet of dat tegen deze zomer anders zal zijn.”

Vaughters legt de finale beslissing om te koersen bij de medische staf en de renners zelf. “We gaan hetzelfde systeem hanteren als tijdens het vreemde gedoe in Parijs-Nice. De medische staf en de renners hebben het laatste woord. Als manager kan ik beslissen dat koersen mogelijk is, maar het zijn vooral de renners die zich comfortabel moeten voelen.”

Door jmg
AANGERADEN