Opsporing van vervuilende diesels verdeelt Vlaamse regering: “Vervuiling op de gezondheid”

Foto: BELGA

Vlaams mobiliteitsminister Lydia Peeters (Open VLD) ligt binnen de regering onder vuur, omdat ze het gebruik van nieuwe apparatuur bij keuringscentra om vervuilende dieselauto’s op te sporen wil uitstellen. CD&V en N-VA zijn niet te spreken over die beslissing.

Vlaanderen,onder voorganger Ben Weyts(N-VA), Wallonië en Brussel beslisten in 2018 nieuwe apparatuur aan te kopen om fraude met roetfilters in dieselauto’s beter te kunnen opsporen. De autokeuringscentra waren klaar om de apparatuur nog dit jaar in gebruik te nemen. Maar nu heeft Peeters beslist dat ze eerst nieuwe Europese richtlijnen daarover wil afwachten, tot frustratie van coalitiepartners CD&V en N-VA. De christendemocraten vragen de minister op haar beslissing terug te komen, omdat de uitstoot van vervuilende dieselwagens een zware impact heeft op de gezondheid. N-VA vindt het “totaal onduidelijk hoe de beslissing tot stand is gekomen” en vraag meer uitleg van Peeters.

Wallonië en het Brusselse Gewest willen overigens wél doorgaan met het plan. In Brussel vrezen ze nu dat eigenaars van een diesel met een kapotte of onklaar gemaakte roetfilter hun auto in Vlaanderen zullen laten keuren. Door de roetfilter uit te schakelen, worden auto’s soms vinniger en verbruiken ze iets minder.

Volgens mobiliteitsorganisatie VAB rijden er in ons land 165.000 diesels rond met een kapotte of onklaar gemaakte roetfilter, wat voor veel luchtvervuiling zorgt. Volgens specialisten stoten die auto’s soms 1.000 keer meer fijnstof en roet uit dan dieselauto’s die wel in regel zijn.

Door wer
AANGERADEN
Meest recent