Oliver Naesen onthult meedogenloze trainingsmethode: “Om te wennen aan verschroeiende pijn in je benen”

Bron © cycling.be

Foto: BELGA

Hij verlengde onlangs zijn contract bij AG2R tot 2023 en dus leeft Oliver Naesen met een gerust gemoed toe naar de herstart van het wielerseizoen. Onze landgenoot zal er wel staan want hij onderhoudt meer dan alleen zijn conditie in coronatijden. Pijn of niet.

LEES OOK. Oliver Naesen verlengt bij AG2R tot eind 2023: “Op alles wat ik vroeg, zegden ze volmondig ja” (+)

Naesen ruilde in 2017 IAM Cycling in voor AG2R. In zijn eerste seizoen pakte hij meteen de Belgische driekleur. Hij bezorgde zijn ploeg ook enkele mooie ereplaatsen in de voorjaarsklassiekers. Afgelopen seizoen eindigde hij tweede in Milaan-Sanremo en pakte hij een derde plek in Gent-Wevelgem. Daarnaast is hij in de Tour steevast een belangrijke knecht voor kopman Romain Bardet.

Dat wil hij ook in september zijn, wanneer de uitgestelde Ronde van Frankrijk op het programma staat. We zagen Naesen al schitteren in De container cup, met een derde plaats van alle deelnemers na Mathieu van der Poel en Greg Van Avermaet. Daarnaast last hij elke week een zware duurtraining in van vijf uur of meer, zo zegt Naesen aan Cycling.be.

“Voor het overige houd ik het voorlopig bij een honderdtal kilometer per dag, zodat ik wekelijks 18 à 20 uur op de fiets zit. Dat is al bij al goed voor 600 kilometer per week, terwijl een gemiddelde trainingsweek in deze periode normaal gezien 700 kilometer telt. Zo veel verschilt dat dus niet”, aldus Naesen. “Daarnaast werk ik twee keer per week een uur kracht- en stabiliteitsoefeningen af in mijn persoonlijke fitnessruimte op zolder. Telkens stevige sessies waarvan ik een paar dagen moet bekomen, maar ze maken me letterlijk en figuurlijk sterker.”

Oliver Naesen onthult meedogenloze trainingsmethode: “Om te wennen aan verschroeiende pijn in je benen”
Foto: BELGA

Spieren afknellen

Naesen gebruikt daarbij soms een héél pijnlijke methode. “Van 2.000 kilometer extra op de fiets zal ik geen betere renner worden, maar van been-, rug- en buikspieroefeningen wel”, klinkt het. “Soms knel ik zelfs mijn spieren af met rekkers, waardoor het melkzuur niet weg kan. Een ideale manier om te wennen aan de verschroeiende pijn in je benen in de finale van de klassiekers.”

Auwtch! Maar het is nodig. “Het kopke is even belangrijk als de benen. Als je à bloc zit, moet je het kunnen opbrengen om toch nog die extra inspanning te leveren om de rest op achterstand te fietsen, aan te klampen of een goede positie te veroveren”, aldus Naesen.

Door Vincent Van Genechten
AANGERADEN