Moederbedrijf Zara wil wereldwijd meer dan duizend winkels sluiten

De Spaanse modegroep Inditex, bij ons vooral bekend als eigenaar van ­Zara en Massimo Dutti, heeft door de coronacrisis voor het eerst een kwartaalverlies in de boeken moeten schrijven. In de toekomst wil de retailer online verkoop stimuleren en dat zal resulteren in de sluiting van wereldwijd 1.200 winkels.

De lockdowns overal ter wereld leidden ertoe dat het concern in het eerste kwartaal 409 miljoen euro verlies boekte. De omzet halveerde bijna: van 5,9 miljard euro vorig jaar naar 3,3 miljard euro dit kwartaal. De onlineverkoop steeg wel met 50 procent, en zelfs met 95 procent in april.

In een statement heeft Inditex aangekondigd dat het tussen de 1.000 en 1.200 - voornamelijk kleinere - winkels zou “absorberen”. Dat betekent dat oudere winkels van andere merken dan Zara, zoals Bershka, Pull & Bear en Massimo Dutti, uit het straatbeeld kunnen verdwijnen.

De winkelsluitingen zullen naar verwachting voornamelijk plaatsvinden in Azië en Europa. Het moederbedrijf garandeerde wel dat “het personeelsbestand stabiel zal blijven”. Het wil personeelsfuncties aanbieden in andere afdelingen, zoals de afdeling die het verzenden van online aankopen begeert.

Door krs, blg, vwh