Drie keer meer racistische posts op sociale media dan in 2015

Bron © BELGA

Foto: shutterstock

In vergelijking met vijf jaar geleden verschijnen er op de Nederlandstalige sociale media drie keer meer racistische posts. Dat blijkt uit een analyse van AI-bedrijf Textgain van 100.000 willekeurige berichten op Facebook en Twitter. Ook het aantal seksistische en dreigende berichten is vandaag een veelvoud van 2015.

Het taaltechnologiebedrijf Textgain, een spin-off van de UAntwerpen, ontwikkelde een AI-systeem dat automatisch haatboodschappen kan herkennen aan de hand van bepaalde woordcombinaties. Het systeem kent een ‘toxicity score’ op 100 toe om aan te geven hoe dreigend, racistisch of seksistisch een bericht is.

Uit een herhaalstudie blijkt dat de giftigheid van Vlaamse sociale media de laatste vijf jaar stevig in de lift zit. Waar de gemiddelde toxicity score van posts op Facebook en Twitter in 2015 nog 5 op 100 was, is dat in 2020 gestegen naar 10 op 100. “Een voor de hand liggende verklaring voor deze stijging is de voortschrijdende polarisering in onze samenleving, wat heeft geleid tot een algemeen waarneembare verharding van taalgebruik, en in het bijzonder op Twitter”, besluit het bedrijf.

In 100.000 willekeurige berichten in 2015 vond het AI-systeem ongeveer 95.000 neutrale berichten en 5.000 beledigende berichten. In 2020 is dat aandeel gestegen naar 15.000 beledigende posts. Het aandeel racistische berichten verdrievoudigde van 1 op 200 naar 1 op 60. Ook seksistische (van 1 op 200 naar 1 op 100) en dreigende (van 1 op 300 naar 1 op 100) berichten komen vijf jaar later een pak vaker voor.

Nog volgens Textgain is online extremisme in België voornamelijk rechts georiënteerd. “Online linksextremisme is vooralsnog minder aanwezig in België dan bijvoorbeeld bij de Duitse Antifa-beweging, die sociale media gebruikt om (gewelddadige) protestacties op te zetten of rechtse stemmers lastig te vallen.” Het bedrijf wijst wel op een “zorgwekkende recente evolutie” van het beledigen en bedreigen van rechtse politici op sociale media, zoals Dries Van Langenhove, Theo Francken of Jan Jambon.

AANGERADEN