Decathlonverkopers worden marktkramers: “De mensen vroegen om de winkel tot bij hen te brengen, dus hier zijn we dan”

De decamobiel bij zijn lancering in Schelle; Foto: Kris Van de Sande

Kontich / Schelle -

Vanaf deze week kan je naast een schoon ondergoed en een gebraden kip ook loopschoenen kopen op de markt. Decathlon rijdt namelijk Antwerpse markten af met hun decamobiel: een omgebouwde camionette die als verkoop- en bestelpunt wordt ingezet op de markt. “Winkels zoeken nieuwe wegen om hun klanten te vinden en bereiken. Wat Decathlon doet, is slimme marketing”, zegt Stefan Van Rompaey van Retaildetail.

Een Decathlonkraampje op de markt, het stond al een tijdje op de planning, maar de coronacrisis zorgde ervoor dat alles in een versnelling raakte. “Uit onze rondvraag bij 50 000 Antwerpenaren bleek dat 15% van de oudere mensen minder graag naar fysieke winkels komen in deze situatie”, zegt Mathieu Renier van Decathlon, “Zij vroegen om de winkel tot bij hen te brengen. Wij wisten niet zeker of ze dat serieus meenden, dus hier zijn we dan.”

Een camionette werd omgedoopt tot decamobiel en zal de komende weken op verschillende Antwerpse markten staan. Het marktkraam biedt een assortiment van tuin- en sportproducten, maar ook de mogelijkheid om online bestellingen te doen met hulp van de verkopers. Met succes, 60% van de verkoop op de eerste dag verliep via online bestellingen. “We zetten bewust een stap dichter naar de klant toe. Onze missie is sport overal toegankelijk maken, als wij daarvoor naar de markt zelf moeten trekken, dan doen we dat.”

Echt marktonderzoek

Retailers op de dinsdagmarkt, het kan een trend worden. In Nederland gaat ook Blokker rondrijden met “buurtbusjes” . “Het is een slim om de nabijheid van de klant op te zoeken. Zeker nu veel retailers winkels sluiten om kosten te besparen, is dit een oplossing.”, zegt Stefan Van Rompaey van Retaildetail. “Winkels zoeken nieuwe wegen om hun klanten te vinden en bereiken. Wat Decathlon doet, is dus slimme marketing. Ze maken hun merk bekender en kunnen rechtstreeks aan de klanten uitleggen waar ze voorstaan.”

En die communicatie kan in twee richtingen lopen volgens Van Rompaey: “Doordat je in gesprek gaat met je klanten, ben je eigenlijk continu bezig met marktonderzoek.” Een belangrijke troef van dit nieuwe concept, dat beaamt ook Decathlon. “We kunnen direct inspelen op de vragen van de mensen. Als zij vragen of we een bepaald product volgende keer willen meenemen naar de markt, waarom zouden we dat dan niet doen?”, aldus Renier.

De Decamobiel rijdt voorlopig alleen in Antwerpen, maar door de vele positieve reacties denkt Decathlon na over het aanschaffen van meerdere decamobielen. Wie zaterdag hun marktkraam wil ontdekken, kan terecht op de markt in Kontich.

Door Lukas Op 't Eynde
AANGERADEN
Meest recent