Vakbonden en directie Brussels Airlines bereiken akkoord over herstructurering

Bron © BELGA

Themabeeld Foto: Photo News

Bij Brussels Airlines hebben de directie en de drie vakbonden een principeakkoord bereikt over de vorige maand aangekondigde herstructurering. Dat bevestigen de bonden en de directie. Hoeveel ontslagen er uiteindelijk zullen vallen, is nog niet duidelijk.

De luchtvaartmaatschappij, een dochter van het Duitse Lufthansa, kondigde aan tot duizend banen te willen schrappen, bijna een kwart van het personeelsbestand. Wie wel nog aan boord blijft, zou moeten inleveren. De maatregelen zijn nodig om de competitiviteit van Brussels Airlines te verhogen, luidde het. Na zes weken onderhandelen is een voorakkoord bereikt over een sociaal plan bij de afslanking, over een nieuwe verloningsstructuur voor wie blijft, en over een aanpassing van de uurroosters van het vliegend personeel.

LEES OOK. Duikvlucht Lufthansa is slecht nieuws voor Brussels Airlines: zenuwen op scherp rond sociaal akkoord (+)

Het protocolakkoord en de collectieve arbeidsovereenkomsten zullen nu aan het personeel worden voorgesteld. Vrijdag komt het sociaal plan op tafel tijdens een bijzondere ondernemingsraad. “We hebben heel intensief onderhandeld en ik denk dat we toch tevreden mogen zijn over het resultaat”, zegt Filip Lemberechts van vakbond ACLVB.

Vrijwillig vertrek

De vakbonden hebben sterk ingezet op een regeling voor vrijwillig vertrek. Nogal wat personeelsleden zouden bereid zijn het bedrijf vrijwillig te verlaten. Hoeveel het er uiteindelijk zullen zijn, zal pas over enkele weken duidelijk zijn. Hoeveel naakte ontslagen dan nog zullen volgen, is daarvan afhankelijk.

“De mensen hebben echt hun best gedaan om hun bedrijf te redden. Dat signaal is nu gegeven”, zegt Paul Buekenhout van vakbond ACV Puls. “We namen onze verantwoordelijkheid, nu is het aan de regering en Lufthansa.” Het plan staat of valt immers met de financiering ervan, benadrukken de vakbonden. “Als de financiering niet doorgaat, hebben we een probleem”, zegt Lemberechts. “Maar daar ga ik niet van uit.”

Donderdag vindt een aandeelhoudersvergadering plaats bij moederbedrijf Lufthansa. De aandeelhouders krijgen dan het reddingsplan van 9 miljard euro van de Duitse regering voorgeschoteld. Een goedkeuring is geen zekerheid, want een belangrijke investeerder is kritisch.

De Croo hoopt dat onderhandelingen over steun “in beslissende fase” komen

Minister van Financiën Alexander De Croo (VLD) is tevreden dat vakbonden en directie het eens zijn geraakt over de herstructurering. Hij noemt dat “een belangrijke eerste klip” om de maatschappij een toekomstperspectief te geven. “De medewerkers leveren belangrijke inspanningen en hun engagement is niet te onderschatten.”

Over eventuele Belgische steun voor Brussels Airlines is er nog geen nieuws. De federale overheid wil wel een inspanning leveren, herhaalt De Croo. “Daarbij is met name een zekere en correcte uitvoering van een realistisch en toekomstgericht businessplan van belang. Alleen zo kan Brussels Airlines de volgende jaren winstgevend groeien en hebben de medewerkers ook op langere termijn voldoende tewerkstellingsvooruitzichten.”

Voorlopig is het volgens de minister wachten op de uitkomst van de aandeelhoudersvergadering van Lufthansa donderdag. De aandeelhouders krijgen dan het reddingsplan van de Duitse regering voorgeschoteld. De Croo hoopt dat na de goedkeuring, die lang niet zeker is, “ook de onderhandelingen over federale steun aan Brussels Airlines in een beslissende fase komen”.

Volgens De Croo heeft de overheid zich de voorbije weken tijdens de onderhandelingen met Lufthansa redelijk en constructief opgesteld. “Wanneer iedereen met die ingesteldheid rond de tafel zit, is een vruchtbaar akkoord mogelijk”, zegt hij. Eerder liet de minister al verstaan dat eventuele steun gelinkt moet zijn aan “werkgelegenheid, klimaat en andere maatschappelijke doelstellingen”, en dat een deel van de financiering van onder meer de huidige aandeelhouders van Lufthansa zou moeten komen.

Door jvh
AANGERADEN
Meest recent