Red Bull verliest eerste veldslag met Mercedes: “DAS-systeem is legaal”

Bron © F1-JOURNAAL

Foto: Photo News

Het Red Bull F1 team heeft haar protest tegen het DAS-systeem van Mercedes verloren. De FIA oordeelde immers dat het systeem legaal is en dat Mercedes er dus mee mag rijden.

Mercedes toonde tijden de wintertests ter voorbereiding van het nieuwe F1-seizoen voor het eerst het zogenaamde ‘Dual Axis Steering-systeem’. Daarbij kan de hoek van de voorbanden aangepast worden zodat ze minder luchtweerstand ervaren en er daardoor ook minder oververhitting van de banden en minder bandenslijtage ontstaat.

Volgens ingewijden zou Mercedes door het DAS-systeem een voordeel van twee tienden tot zelfs een halve seconde per ronde behalen. Een immense tijdswinst en vooral Red Bull liet al van bij de wintertests verstaan dat het tijdens het eerste raceweekend protest zou indienen.

Red Bull voegde gisteren na de twee eerste oefensessies de daad bij het woord. Cruciaal bij het protest is of het DAS-systeem beschouwd wordt als een onderdeel van de ophanging, die niet aangepast mag worden tijdens het rijden, of als onderdeel van het stuursysteem. Mercedes betrok de FIA al zeer vroeg bij de ontwikkeling van het systeem en wist daardoor eigenlijk wat mocht en niet mocht. Oorspronkelijk werd het systeem met een schakelaar aan het stuur bediend maar de FIA liet vervolgens verstaan dat het enkel bediend mocht worden door het stuur zelf te bewegen omdat het dan deel uitmaakt van het stuursysteem. Zo gezegd, zo gedaan en Mercedes ontwikkelde het DAS-systeem op die manier dat het bestuurd werd door het induwen of naar zich toe trekken van het stuur.

De FIA had tijdens de wintertests al laten verstaan dat het systeem van Mercedes volgens hen perfect legaal was. Na het protest van Red Bull en onderzoek en oordeel van de stewards in Oostenrijk staat nu definitief vast dat Mercedes haar DAS-systeem legaal is en dat er in 2020 mee gereden mag worden. Opmerkelijk is dat het systeem vanaf 2021 sowieso opnieuw verboden wordt. In afwachting daarvan wacht de concurrentie de moeilijke taak om het systeem eventueel te kopiëren en zelf te ontwikkelen voor de eigen F1-bolide.

  • AANGERADEN