Lydia Peeters: “Studies voor bijkomende spitsstroken op snelwegen lopende of gepland”

Bron © BELGA

Foto: Belga

Vlaanderen telt momenteel vijf operationele spitsstroken en er zijn werken gestart voor de aanleg van twee bijkomende spitsstroken. De studies zijn lopende voor nog eens twee rijstroken. Er werden bovendien studieopdrachten uitgeschreven voor nog enkele andere. Dat blijkt uit het antwoord van Vlaams minister Lydia Peeters op een schriftelijke vraag van Orry Van de Wauwer (CD&V).

Er zijn momenteel in Vlaanderen al spitsstroken operationeel op de E313 van Antwerpen-Oost tot Ranst, de E40 van Sterrebeek tot Heverlee, de E19 van Antwerpen-Noord tot Sint-Job-in-’t-Goor, de E17 tussen De Pinte en de verkeerswisselaar in Zwijnaarde en op de E313 tussen Lummen en Beringen (beide richtingen).

Voor de aanleg van de spitsstrook op de E314 van Wilsele tot Aarschot zijn de werken reeds gestart. Dat is ook het geval met de voorbereidende werken voor de spitsstrook op de E40 van Groot-Bijgaarden tot Ternat. Aansluitend zal werk worden gemaakt van de verlenging ervan tot aan het op- en afrittencomplex in Affligem.

Er zitten nog meer projecten in de pijplijn. Zo zijn de studies opgestart voor de aanleg van een spits- en/of derde rijstrook op de E313 tussen Beringen en Tessenderlo en de spitsstrook op de E313 van Lummen Industrie tot Hasselt-West. Voorts lopen er studieopdrachten voor een spitsstrook op de E40 tussen Merelbeke en Wetteren en een weefstrook tussen Zwijnaarde en Sint-Denijs-Westrem. Dat is ook het geval voor de E403 tussen Torhout en de E40 en op de N31 tussen de E40 en Chartreuse waar de aanleg van spitsstroken eveneens een van de mogelijkheden zijn.

“Indien de inrichting van een spitsstrook op bepaalde segmenten van het autosnelwegennet de doorstromming kan verbeteren, zonder negatieve effecten op de veiligheid en op de aangrenzende segmenten, knooppunten of het onderliggende wegennet is het steeds te overwegen”, aldus Peeters. Wat het argument van tegenstanders betreft dat dergelijke projecten meer autoverkeer aantrekken wijst ze op metingen waaruit blijkt dat spitsstroken sluipverkeer op het onderliggende wegennet weghalen en daarom net als extra rijstroken de doorstroming verbeteren.

AANGERADEN