Abonnee worden? Kies je leesformule

RECENSIE. ‘Dallapiccola: Il prigioniero': De belogen gevangene ****

RECENSIE. ‘Dallapiccola: Il prigioniero': De belogen gevangene ****

Foto: rr

Met zijn opera Il prigioniero toont Dallapiccola hoe hoop een marteltuig kan worden. In de eenakter ontdekt een gevangene dat zijn bevrijding hem regelrecht in de handen van zijn beul drijft. Parallellen naar onze tijd in overvloed, maar Dallapiccola had in de jaren 40 bij het schrijven van zijn ‘protestopera’ Mussolini’s ­regime in gedachten. Bij zijn tegenstrijdige verhaal componeerde de Italiaanse modernist al even tegenstrijdige tonen, die je heen en weer slingeren tussen serene harmonie en dissonante terreur.

Dirigent Gianandrea ­Noseda (al lang een Dallapiccola-fan) en het Deens ­nationaal orkest spelen het spel bikkelhard. Zelfs de onschuldigste hobomelodie doen ze beklemmen. Michael Nagy ...