Dj start digitale ‘Lo Radio’: “Ondernemen is altijd risicovol, dat is met radio maken niet anders”

Johan en zijn echtgenote Yara, goed voor een uurtje Latin Foto: jdl

Lochristi -

Johan Dhondt, zaakvoerder van Jo’s Repair Shop, stort zich in een nieuw radio-avontuur. De door de wol geverfde radiomaker en dj start vanuit zijn atelier in de Kerkakkerwegel met Lo Radio, een nieuw digitaal en vooral lokaal radioplatform.

Lokale radio, Lochristi kent het van de uit zijn as herrezen evenementenradio VROB, die sinds enkele jaren met succes kermissen en evenementen opluistert met de ook al gloednieuwe mobiele radiowagen. Maar dagelijkse radio, 24 uur op 24, 7 dagen op 7, daarvoor was het wachten op het privé-initiatief van Johan Dhondt, zelf vroeger dj bij Radio You in Beervelde, bij Evenementenradio VROB en nu ook nog actief bij Radio Tequila in Deinze en RBS in Zele.

Lokaal eten, drinken.. dus ook denken en luisteren

“Omliggende steden en gemeenten hebben een eigen omroep, of meerdere. Een bruisende belevingsgemeente als Lochristi mag niet achterblijven”, zegt Johan Dhondt die Lo Radio meteen een sterke lokale verankering wil geven en de inwoners, de gemeente en de lokale pers achter zich wil krijgen. “De coronatijd heeft mij daarrond ook aan het denken gezet. We eten lokaal, drinken lokaal, dus lokaal denken en – waarom niet - luisteren is zeker aan de orde in deze vreemde tijden”, aldus de zelfstandige die in deze hondse dagen de handen vol heeft met klanten verkoeling te brengen in de vorm van airco’s en ventilatoren. “Die inbreng kan heel concreet zijn, iemand die bijvoorbeeld in de toekomst een live-concert bijwoont, mag gerust bij ons verslag uitbrengen. Ander nieuws van bij ons aanbrengen mag ook, dat zal je ook merken in onze nieuwsuitzendingen die in de steigers staan”, klinkt het.

Dj start digitale ‘Lo Radio’: “Ondernemen is altijd risicovol, dat is met radio maken niet anders”

Lo Radio is gestart als een bescheiden éénmanszaak, maar daar wil Dhondt snel verandering in brengen. “We draaien al een tijdje proef met een non-stopprogrammatie de klok rond, vanuit de studio op mijn werkplek. Met de juiste apparatuur, de nodige software en wat technische knowhow is dat niet zo moeilijk. Maar ik kijk op termijn vooral uit naar een team medewerkers met een goede pop & rock-interesse. Ik wil er geen Johan Dhondt-radio van maken”, vertelt hij. “Thuis leg ik nu de laatste hand aan een mobiele studio die in een caravan zal worden ondergebracht, van waaruit we in de toekomst in het weekend live-programma’s willen aanbieden. Op de FM-frequentie zal dat niet meer lukken, want die licenties zijn uitgedeeld. Ik weet dat koken geld kost, maar ondernemen is altijd risicovol. En dat is met radio maken niet anders, want het is ook een bedrijfje op zich. Goede presentatoren en stemmen die zich kunnen vinden in ons format zijn nu al meer dan welkom. Kwantiteit is niet belangrijk, kwaliteit des te meer.”

Stop die polonaise

In het muziekaanbod wil Lo Radio erg ruim gaan, met de klemtoon op pop en rock. “Onze doelgroep zijn luisteraars tussen pakweg 18 en 50, al is het moeilijk om daar een grens op te kleven, natuurlijk. Want ook new wave, metal, country, blues, belpop (iets waar we nu al aandacht aan besteden) en nederpop kunnen bij ons. Uit mijn database heb ik in elk geval al alle schlagers en carnavaleske zaken weggehaald. De polonaise dansen bij Lo Radio, dat zal je niet meemaken.” (lacht).” Opvallend: in de voorlopige programmatie is er behalve een uurtje live tracks tussen 20 uur en 21 uur ook al een uurtje Latin, vlak na middernacht, te horen. “Onder lichte druk van mijn Panamese vrouw Yara”, grapt de man van Jo’s Repair Shop. “Het is misschien een laat uur, maar door het tijdsverschil is het in haar thuisland dan nog maar vooravond. Maar het geeft mij al een luisterpubliek op een slordige 9.000 km van hier.”

Dj start digitale ‘Lo Radio’: “Ondernemen is altijd risicovol, dat is met radio maken niet anders”
Winnie the Pooh waakt over de studio Foto: jdl

Op www.loradio.be kan u vanaf nu de klok rond luisteren naar de nieuwe Lootse digitale radio, met de voorlopige slogan "Lo Radio pop rock 100% lokaal, wij brengen Lochristi dichter bij jou". Stationmanager Johan Dhondt kijkt uit naar enthousiaste mensen die zich willen engageren. Van nieuwslezers, over presentatoren, tot ontwerpers van een perfect logo en creatievelingen die mee slogans bedenken. Wie interesse heeft, is welkom op info@loradio.be.

Luisteren kan op www.loradio.be

Door Geert Herman
AANGERADEN