Kom tegen sluitingsuur en schakel je familie in: winkelkar nog steeds duurder, maar zo bespaar je toch

Themabeeld 

Themabeeld ©  grinvalds/123RF

De prijzen in de supermarkt blijven maar stijgen, en het einde lijkt voorlopig nog niet in zicht. Hoe je dan toch ettelijke euro’s uitspaart op die winkelkar? Deze experts geven budgetvriendelijke tips.

Silke RemmeryBron: eigen berichtgeving

* Kijk naar kaas per kilo

Een basisregel volgens Gunther Devisch, oprichter van de Facebookgroep ‘Promojagers’ met ruim 345.000 leden. “Vergelijk prijzen. Niet per stuk, want dat kan soms misleidend zijn, maar wel per liter of per kilo. Zeker bij producten zoals kaas, want die verpakkingen verschillen erg. In de ene zitten drie sneetjes, in de andere vijf. Daar geraak je moeilijk aan uit, maar via prijs per eenheid krijg je een beter beeld van welk product het goedkoopst is.”

Al moet je ook daar mee opletten, vult retailexpert Jorg Snoeck aan: “Het is niet altijd beter om een grotere verpakking te kopen waarvan de prijs per kilo goedkoper is dan een kleinere verpakking. Want als je de helft moet weggooien omdat het te veel bleek, komt het per kilo misschien toch duurder uit.”

Themabeeld 

Themabeeld ©  put

* Start een familie-Whatsappgroep

Promo’s zoals 25 procent korting vanaf 24 flessen Coca-Cola? Daarvoor moet je al een grote kelder hebben. Of een familie-Whatsappgroep, zegt Devisch. “Voor die hoeveelheidskortingen koop ik met mijn familie. In een Whatsappgroep vraag ik dan wie nog cola wil, en zo kopen we voor meerdere gezinnen. Dat kost een beetje moeite, maar omgekeerd doen zij het ook voor mij en profiteer ik mee van die kortingen.”

Naast die bulkverpakkingen zijn er ook de familypacks, de grote verpakkingen die vaak goedkoper zijn. Maar zeker niet altijd, waarschuwt Simon November van Test-Aankoop. “Dat heeft te maken met de verpakking: als producenten moeten afwijken van hun standaard, moet het productieproces ook aangepast worden. Dat kan een weerslag hebben op de prijs. Vergelijk dus ook daar de prijs per kilo of liter.”

* Wacht de grote slag af

Heb je niet meteen iets nodig, heb dan geduld. Devisch: “Soms wacht ik af. Bij Colruyt of Lidl weet je via de folder een week op voorhand welke kortingen eraan komen. Als Colruyt nu zijn prijs verlaagt als reactie op een concurrent, dan weet je uit de folder al dat daar over enkele dagen nog een extra korting bovenop komt. Door die te stapelen, kan je een grote slag slaan. Trouwens: bij een Colruyt omringd door veel concurrerende winkels weet je dat je het best zit, want ze verlagen hun prijs tot dezelfde promoties als bij hun concurrenten.”

Themabeeld 

Themabeeld ©  BELGAIMAGE

* Vraag altijd een klantenkaart

Voor elke supermarkt heeft Devisch een klantenkaart. “Dat kost amper moeite en bij Colruyt verrekent die automatisch de acties en hoef je dus niet eens bonnen te knippen. Bij Carrefour of Delhaize spaar je bonuspunten en die zijn ook interessant, want ze leveren uiteindelijk een bon van vijf euro op.” Die kaarten kan je verzamelen in je portefeuille of in een app op je smartphone. “Stocard is een van de bekendste daarvoor.”

Nieuwsbrieven werken ook goed, zegt Devisch. “Veel mails zijn nog algemeen, maar gepersonaliseerde reclame op basis van je aankoopgedrag is wel interessant. Het verschil lees je dikwijls al in de titel van de mail – zoals op maat voor u – want winkels pakken graag uit met gepersonaliseerde reclame.”

LEES OOK. Winkel zo goedkoop mogelijk met kortingsbonnen: koopjesjagers verklappen hun tips (+)

* Kijk eens naast de Nutella-pot

Een steekproef van Test-Aankoop noteerde het grootste prijsverschil bij A-merken. De prijsstijging bij huismerken was kleiner. “Wijk voor een grote besparing dus af van die A-merken, en ga voor huismerken (zoals Boni) of eersteprijsmerken (zoals Everyday).”

Kijk daarvoor eens vlak naast de Nutella-pot of Dr. Oetker-pizza, zegt Snoeck. “Ketens willen het liefst hun huismerk verkopen, dus plaatsen ze die in het rek vooral naast de bestverkochte producten zoals Nutella. Naast elkaar kunnen klanten bovendien gemakkelijker het huis- en A-merk vergelijken zijn ze sneller geneigd om het huismerk te kopen.”

Themabeeld 

Themabeeld ©  BELGAIMAGE

* Winkel tegen sluitingsuur

Wie zijn boodschappen dichter tegen sluitingstijd kan doen, scoort misschien ook korting. Devisch: “Lidl prijst bijvoorbeeld tegen sluitingsuur veel artikelen af, in onze Facebookgroep lees ik vaak dat mensen dan nog iets voor één of twee euro kochten. Bij Carrefour loont het om te kijken via de app Too Good to Go, waarop ook lokale winkeliers zoals bakkers hun bijna vervallen producten tegen goedkope prijzen verkopen. Carrefour maakt bijvoorbeeld een pakketje voor 3,99 euro. Je weet niet welke etenswaren erin zitten, maar dat kan echt goed meevallen.”

* Kies voor je vertrouwde supermarkt

Winkels delen hun rekken strategisch in, zegt Devisch. “Als je weet wat je nodig hebt, ga dan recht naar je doel. Hoe meer je tussen de rekken moet lopen, hoe meer je verleid wordt tot meenemen. In de Colruyt-app kan je bijvoorbeeld je lijstje sorteren volgens de indeling van de winkel. En probeer vooral alleen te gaan. Dat moet nu sowieso, maar ook straks. Met twee ben je vaker langer in de winkel en neem je meer mee.”

Aangeboden door onze partners

Lees ook

Hoofdpunten