Deze jurk met aardbeienprint is een hit op Instagram, maar veroorzaakt ook een relletje

 ©  Lirika Matoshi / Isopix

Elke zomer duikt er op sociale media wel een jurk op die veel fashionista’s kan bekoren. Dit jaar is de eer voor een zwierige jurk met aardbeienprint. De eerste die ze droeg was volslank model Tess Holliday, maar die is niet opgezet met de hele hype rond het kledingstuk.

vwh

De creatie met de allures van een Disney-prinsessenjurk is gemaakt door de in New York gevestigde ontwerpster Lirika Matoshi en is de afgelopen weken enorm populair geworden. Vogue riep het kledingstuk zelfs uit tot dé jurk van de zomer. “Het is een jurk die zowel Assepoester, een kleuter als een A-list beroemdheid zou dragen. Er circuleren al memes over de jurk, tweets gaan viraal en het ontwerp wordt gekopieerd”, schreef het blad in een eerbetoon aan het ontwerp met diepe V-hals.

“Ik denk dat mensen deze jurk zien als een ontsnapping uit de huidige levensomstandigheden”, vertelde Matoshi, die in Kosovo werd geboren, eerder deze maand in een reactie aan de New York Post. Ze vertelde daarin ook dat de vraag naar de jurk, gemaakt van tule, versierd met aardbeien in glinsterende pailletten en beschikbaar van XS tot XXL, met 738 procent was gestegen in de eerste 10 dagen van augustus.

Om de look te vervolledigen heeft de ontwerpster n u ook een bijpassend mondmasker gemaakt om de pandemie in met een volledig vrolijke outfit te trotseren. De jurk heeft trouwens ook een eigen hashtag #stawberrydress op TikTok met meer dan 7,5 miljoen views. Voor de geïnteresseerden: de jurk kost 490 dollar (omgerekend zo’n 413 euro) en wordt naar België verzonden. Er is ook een aansluitende mini-jurk met dezelfde versiering beschikbaar.

View this post on Instagram

@laerke_victoria 🍓🍓🍓

A post shared by Lirika Matoshi (@lirika.matoshi) on

Kritiek

De jurk is niet nieuw: ze werd in juli vorig jaar aan Matoshi’s collectie toegevoegd. In januari verscheen het volslanke model Tess Holliday in de aardbeienjurk op de rode loper van de Grammy’s. Dat leverde de Amerikaanse veel kritiek op in de vorm van een plek op menig ‘worst dressed’-lijstje. Nu is de 35 -jarige vrouw kwaad omdat de fruitige jurk online aan populariteit wint.

“Ik vind het leuk hoe deze jurk me op de slechtst geklede lijsten deed belanden. Nu slanke vrouwen het ontwerp laten zien, geeft iedereen er plots om. Samenvattend: onze samenleving heeft een hekel aan dikke mensen, vooral als ze winnen met hun outfit”, schrijft ze bij een foto van zichzelf in de jurk op Instagram. Holliday kreeg veel steun in de reacties onder haar post. Bijna dan 180.000 vinden haar bericht leuk en de meeste van de duizenden commentaren zijn positief.

Het is niet de eerste keer dat een bepaald ontwerp wordt bestempeld jurk als “zomerjurk van het jaar”. In de zomer van 2019 maakte een bolletjesjurk van de Zara nog furore. Het ontwerp kreeg zelf een eigen Instagramaccount. In 2017 gebeurde hetzelfde: toen droeg iedereen een jurk met verticale van de Spaanse keten. Beide ontwerpen kosten net geen 50 euro en kwam je tijdens een uitje naar de stad meerdere keren tegen.

De streepjesjurk van Zara die je in 2017 veel tegenkwam in het straatbeeld. 

Aangeboden door onze partners

Lees ook