Bora-hansgrohe ziet kansen op ritzege de mist ingaan door kettingproblemen Sagan

Foto: EPA-EFE

Hoezo, deze Tour is spektakelarm en er wordt traag gereden? Bora-hansgrohe pleegde vrijdag een heuse coup door na vijf kilometer alle sprinters te lossen op een heuvel van derde categorie. Het mondde uit in een etappe van gemiddeld 47,54 kilometer per uur. Mooi, maar de kers op de taart ontbrak voor de Duitse ploeg. Door kettingproblemen kwam Peter Sagan niet aan sprinten toe.

Zelden Peter Sagan zo boos gezien als in Lavaur. Normaal poetst hij tegenslag weg met een grijns, vrijdag viel Mister Cool door de mand. “We hebben de koers gecontroleerd, alle jongens hebben fantastisch werk geleverd. Van begin tot eind hebben ze gevochten, alles leek perfect te gaan. Tot het einde... Fucking cycling.”

De Slovaak doelde op zijn gemiste sprint door kettingproblemen. Zijn luitenant Daniel Oss kreeg de prijs van de Strijdlust overhandigd voor de teamprestatie, maar ook hij stond beteuterd op het podium. “We missen de etappe door pure pech. Dit is teleurstellend.”

Nog op het podium met een slecht gevoel: Benoit Cosnefroy. De huidige bergkoning dacht met een aanval vanaf kilometer nul gemakkelijk de bergpunten na negen kilometer mee te grissen, maar hij moest zich helemaal de pleuris rijden omdat Bora-hansgrohe op de Côte de Luzencon – amper 3,1 kilometer aan 6,1 percent – een moordend tempo oplegde. Cosnefroy kon op de top nog net zijn wiel voor dat van een renner van Bora-hansgrohe duwen, maar was nadien total loss. Hij kwam uiteindelijk binnen op meer dan veertien minuten.

De move van Bora-hansgrohe was een idee van Sagan. “Voor de start zei Peter in de bus dat hij een kans zag om alles sprinters te lossen. En dus gingen we meteen all-in”, duidt Maximilian Schachmann. Met succes. Caleb Ewan, Sam Bennett en co. werden eraf gereden en kwamen nooit meer terug omdat Bora-hansgrohe tempo bleef maken na de tussensprint. “We wisten dat we na die move weinig hulp konden verwachten omdat vele ploegen uitgedund waren en we zijn dan maar op ons elan blijven doorgaan.”

Veel krachten verspeeld

De missie slaagde. Sagan staat opnieuw comfortabel in het groen. Bora-hansgrohe heeft echter nog een ander doel in deze Tour: Emanuel Buchmann op het eindpodium krijgen. Daags voor de twee Pyreneëenritten verspeelde het wel erg veel krachten. Dat kan zuur opbreken. Schachmann: “Ik vermoed dat ik deze inspanning de komende twee dagen nog zal voelen, maar dat geldt voor elke renner. Vele collega’s kwamen tijdens de rit tegen mij zeggen: Dit is zo zwaar. We starten met dezelfde wapens in de Pyreneeën.

De kers op de taart ontbrak voor de Duitse ploeg, maar de nasmaak van haar coup smaakte toch nog zoet omdat enkele concurrenten – onder anderen Pogacar en Landa – voor het podium tijdverlies kregen aangesmeerd. Ook de andere favorieten waren in hun nopjes met dat resultaat. Egan Bernal sprak van een prima ploegprestatie – Ineos nam op het einde het commando over van Bora-hansgrohe. Tom Dumoulin: “Bora had er zin in. Die hebben een goede dag gehad, maar ook voor ons was dit perfect. We zijn geen enkel moment in de problemen gekomen. Pogacar had ik hoog zitten voor het klassement. Hij verliest nu anderhalve minuut, dat is best veel.”

Door Bram Vandecapelle in Lavaur
AANGERADEN