Wereldberoemd lam centrale gast op eigen festival Listen to the Lamb!

Foto: Steven Hendrix

Gent -

Gent Festival zorgde zaterdag (alweer) voor een tussentijds orgelpunt van het verlengde Van Eyck-jaar met Listen to the Lamb! Het festival vormde ineens ook het slotstuk van de 63ste editie van Gent Festival. Op de hele Bijlokesite werden de panelen van het Lam Gods terug tot leven gebracht met muziek, performances en installaties. Het werd een kleurrijk palet van Dez Mona (met B.O.X. en Utopia) tot het hilarische CircQ en alle schakeringen daartussen.

Het was zaterdag variatie troef tijdens het festival Listen tot he Lamb! En dat mag eigenlijk niet verwonderen. Een schilderij waar de wereld al zes eeuwen niet over uitgepraat raakt, inspireert ook de kunstenaars van vandaag. Gent Festival vroeg aan niet minder dan twaalf Gentse cultuurinstellingen om aan de slag te gaan met één van de panelen van het meesterwerk. De bezoekers kregen een heus plan en tijdschema in handen en konden zo zelf een route uitstippelen op de Bijlokesite. Lang geleden dat we nog die heerlijke festivalstress konden voelen. De ideale planning moeten maken om alle concerten mee te pikken die je graag wil zien. Wie buiten de weg uitstippelde, werd alvast opgezweept door de vrolijke Propere Fanfare van De Vieze Gasten. Ze konden zich ook echt overgeven aan de aanbidding van een gigantisch en wollig lam, dankzij het werk van Victoria Deluxe.

Broedermoord met Peenoise

Onze dag startte onmiddellijk met een broedermoord. De (echte) broers Pinoy van Peenoise (Org. Democrazy) lieten de inspiratie opborrelen bij het paneel van Adam. En meer specifiek het tafereel van de broedermoord boven Adam en Eva. In de splinternieuwe concertzaal vlogen brokken aarde, takken en bloed in het rond op de dreigende muziek die leidde tot de moord in slow motion. De in your face muziek en performance zorgde ervoor dat al onze zintuigen klaar waren voor de volgende panelen.

Trillen in het paradijs

Suggestiever ging het eraan toe bij de Gentse saxofonist Mattias De Craene die met videokunstenaar Rien Coorevits een performance creëerde rond het paneel van Eva. Associaties met een lieflijk paradijs en de helse tegenpolen wisselden elkaar af. Niet alleen muziek en beeld, maar ook trilllingen speelden een hoofdrol. Ze zorgden voor de opbouw van intense dreiging. In deze performance wilden we langer dan 20 minuten doorbrengen. Maar het was de dwingende limiet voor alle kunstenaars.

Wereldberoemd lam centrale gast op eigen festival Listen to the Lamb!
Foto: Steven Hendrix

Dineren met de ridders van Christus en Alana Dante

Het publiek werd niet alleen binnen verrast. Ook in de tuinen wachtten performances en concertjes hen op. De locatie van CirQ zoeken, was niet al te moeilijk. De geur van gebraden lam kon niets geheim houden. De ridders van Christus zaten klaar aan een rijkelijk gedekte tafel en lieten ook het publiek mee proeven. Gunter Lamoot (aka Véronique) vertelde plastisch dat het eigenlijk enkele ridders op het paneel nog wat ontbrak aan baardhaar. En hij/zij voegde ineens de daad bij het woord. Sarah Vandeursen analyseerde het paneel aan de hand van één enkele song die volgens haar de essentie van het paneel bevatte: Take me for a ride van Alana Dante. Heerlijk gegniffel en gelach van het publiek bij een, laten we eerlijk zijn, eerder droog en minder spectaculair paneel van het Lam Gods.

Wereldberoemd lam centrale gast op eigen festival Listen to the Lamb!
Foto: Steven Hendrix
Wereldberoemd lam centrale gast op eigen festival Listen to the Lamb!
Foto: Steven Hendrix

Utopisch wegdromen

Wegdromen was het bij het muziekensemble GAME van het conservatorium die broze en ijle klanken goten over de Rechtvaardige rechters in het anatomisch theater. B.O.X. (Baroque Orchestration X), Dez Mona en het Ensemble Utopia creëerden dan weer een fantastisch samenspel tussen de vocale polyfonie uit de renaissance en muziek anno 2020. Dez Mona en B.O.X. kennen elkaar zeer goed van het eerdere Saga project. En ze zijn blijkbaar nog lang niet klaar met de wederzijdse inspiratie. Zanger Gregory Frateur kondigde immers meer van dit moois met onder meer accordeon en barokharp aan op 23 april 2021 in de concertzaal van de Bijloke. Om naar uit te kijken!

Maria Magdalena en Picea Orientalis

Componist en violist Shalan Alhamwy werd geïnspireerd door Maria Magdalena, te vinden op het paneel van De Kluizenaars. Zijn strijkersensemble Picea Orientalis bracht meeslepend werk dat vertrok van de Assyrische traditie uit Syrië. Klanken die je dronken voeren, zonder alcohol. De mysterieuze zwart/wit animaties op de achtergrond versterkten nog dit effect.

Wereldberoemd lam centrale gast op eigen festival Listen to the Lamb!
Foto: Steven Hendrix

Het was een huzarenidee, maar het werkte. De vraag die Gent Festival stelde aan de kunstenaars deed het Lam Gods op een nieuwe manier herleven. Een ontspannen festivalvibe creëren rond de twaalf panelen van Van Eyck was een spannend uitgangspunt dat de kunstenaars omarmden. De credits voor dit idee en de wendbaarheid om het toch in coronatijden uit te voeren gaan naar de festivalorganisatoren.

BL!NDMAN

De rijk gevulde dag werd afgesloten met twee concerten van BL!NDMAN in de Sint-Pieterskerk. Het saxofoonkwartet greep sacraal terug naar de vijftiende eeuw. Maar speelde ook hedendaagse componisten die zich door de muziek ten tijde van Van Eyck lieten inspireren. Een dag die opnieuw heel wat muurtjes sloopte. En dat maakt elk lam blij.

Wereldberoemd lam centrale gast op eigen festival Listen to the Lamb!
Foto: Steven Hendrix Steven Hendrix

Rudy Tollenaere, An Rosiers en Steven Hendrix

AANGERADEN
Meest recent