Er komen meer gevleugelde zebrapaden

Bron © BELGA

Er zullen ook buiten de schoolomgevingen en op grotere wegen gevleugelde zebrapaden worden aangelegd. Dat blijkt uit het antwoord van Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) op een vraag van Karin Brouwers (CD&V).

Een gevleugeld zebrapad is veel breder dan een normaal zebrapad, waardoor auto’s vroeger stoppen. Het is ook asymmetrisch, waardoor de strepen enkel langer zijn in de juiste richting.

Tot nu toe werden de zebrapaden gebruikt op wegen met één rijstrook per richting, in schoolomgevingen waar 30 kilometer per uur mag worden gereden. In Leuven en Eeklo werd nu een proefproject uitgevoerd in een andere omgeving, op een 2x2-weg waar de maximumsnelheid 50 kilometer per uur bedraagt.

Ongevallenstatistieken zijn nog niet beschikbaar, maar verkeersinstituut VIAS ging ter plaatse wel het aantal conflicten observeren. Uit het onderzoekt blijkt een significante daling van het aantal conflicten, laat minister Peeters weten. Er waren ook positieve effecten op de stoppositie en op het geven van voorrang. VIAS besluit dat de gevleugelde oversteekplaatsen ook op 2x2-wegen waar sneller mag worden gereden een gunstig effect hebben.

Het Agentschap Wegen en Verkeer zal bijgevolg ook op die wegen gevleugelde zebrapaden beginnen aanleggen, als er geen andere oplossing mogelijk is, zoals het reduceren van het aantal rijstroken.

AANGERADEN
Meest recent