Muzikaal koppel Nils De Caster en Sara De Smedt pakt uit met It Takes A Believer
Geschreven en opgenomen tijdens eerste lockdown, release tijdens tweede lockdown — © ndc
Na de muziekcafés moeten nu ook de cultuurhuizen voor alvast 6 weken dicht. Maar dat betekent niet dat de cultuuragenda van deze krant leeg blijft. Net als tijdens de eerste lockdown vormen we de wekelijkse cultuuragenda om tot de rubriek Ik Luister Gents. Met de duidelijke boodschap: er wordt nog muziek gemaakt in Gent, er komen nog platen uit. Deze week alvast aandacht voor It Takes A Believer: de debuutplaat van het duo én koppel Nils De Caster en Sara De Smedt. Een heerlijke plaat die gemaakt is tijdens de eerste lockdown, en uitkomt tijdens de tweede lockdown. En nu bovenop onze stapel ligt en vooral vaak in de cd-lader.
Eerst even de twee protagonisten van It Takes A Believer voorstellen.
Nils De Caster, zoon van de bekende Gentse operazangeres Erika Pauwels, kan u kennen van talloze projecten: The Pink Flowers, samen met Bruno Deneckere, als violist/acteur van het Oscar genomineerde The Broken Circle Breakdown van Felix Van Groeningen, waarvoor hij de muziek voor de soundtrack inspeelde en ook in de rol kroop van Jock. In de film Belgica acteert hij als inspecteur De Waele en in de serie De Twaalf speelt hij advocaat Guillaume Leroy.
Het leven van Nils De Caster speelt zich af op concertpodia en opnamestudio’s: met Roland Van Campenhout, Johan Verminnen, Bruno Deneckere, Elliott Murphy (VS), Suzanne McDermott (VS), Perry Rose (IRL), Guido Belcanto, Lieven Tavernier, Bart Herman, Derek, HT Roberts.
Hij componeerde muziek voor het Gentse figurentheater Ultima Thule en samen met Yves Meersschaert componeert hij ook voor Citron Bleu. Ook voor de theaterproductie Onnozele van en met Karlijn Sileghem componeerde hij muziek.
Samen met producer Malcolm Burn (Daniël Lanois/Bob Dylan) werkte hij aan de debuut CD van The Rielemans Family. In 2017 produceerde hij het live-album van Lieven Tavernier in de Minard en toerde hij met zijn soloprogramma Soul Of A Man en produceerde hij I Remember The Day, het meest recente album van Bruno Deneckere.
Sara De Smedt studeerde in 2009 af als master kleinkunst aan het Herman Teirlinck Instituut. Met haar eindvoorstelling Mary’s Bleeding Heart, eigen composities gebracht door een strijkkwintet en één stem, speelde ze op een hele reeks podia door Vlaanderen en nam ze haar eerste plaat op.
Sara De Smedt was als actrice te zien in de KVS met Pain Perdu/Gewonnen Brood en in Theater Antigone met Gezongen Zeer. Daarna vertolkte ze 5 jaar lang de rol van Ms Darling in Peter Pan, The Never Ending Story, een musical/arenaspektakel van Music Hall dat vooral in het buitenland speelde (UK, Nederland, Dubai, Kuweit, Taiwan, Qatar …). Later speelde ze de boze stiefmoeder in de musical Cinderella van Stany Crets die alleen te zien was in Singapore. Ze was ook jarenlang één van de frontzangeressen van The Triplettes & The Boogie Woogie Bugle Boys. Volgend jaar zal Sara De Smedt te zien zijn als zangeres/muzikante in de nieuwe theatervoorstelling “HULLEP” van Maaike Cafmeyer en Peter De Graef. Maar nu maakte ze samen met Nils De Caster dus de plaat It Takes A Believer.
Hoe het zo ver kwam?
Sara: “Na een concert, nu bijna 10 jaar geleden, ben ik op Nils afgestapt met de vraag of hij samen met mij muziek wilde maken. Het klikte onmiddellijk maar door de vele andere projecten bleef het bij af en toe samen in de studio kruipen om wat bestaand materiaal op te nemen. Tot de lente van 2018. Toen ontstond het idee om een week te gaan schrijven in een kasteel in Luxemburg en te werken aan eigen muziek. En daar, tussen het supporteren voor de Rode Duivels door, de lange Bourgondische diners en de wandelingen in de tuin door, is de bliksem ingeslagen. We werden verliefd op elkaar.”
Twee jaar na de bliksem sloeg de lockdown in en vonden de twee de tijd en rust om hun plaat af te werken.
Uit het carrièreverloop van Nils De Caster blijkt dat hij meewerkt aan tal van projecten. Met It Takes A Believer staat hij nu zelf op de voorgrond.
Nils: “Soms gebeuren dingen in het leven gewoon organisch. Het is zeker niet de drang om op de eerste rij te zitten want eerlijk gezegd voel ik me beter in de rol van aangever. Maar de omstandigheden bepalen hoe het leven loopt. We schreven het album tijdens de eerste lockdown. Eind juli rondden we het proces af en vertrokken we op reis. Zonder instrumenten om op adem te komen. Zowel Sara als ik voelden dat de plaat moest afgewerkt worden, want na de vakantie zou er opnieuw werk op ons afkomen. Maar het liep anders: Tijdens die vakantie kregen we het ene telefoontje na het andere met annuleringen van concerten. Dat hakte erin. Het zag ernaar uit dat we het album niet zouden kunnen uitbrengen omdat we de kosten van het persen niet meer konden dragen. Toen hebben we op sociale media een een brief gepubliceerd met de vraag om ons te helpen. Het was hartverwarmend om te merken hoeveel mensen geloofden in ons verhaal en onze cd in voorverkoop kochten. Zonder die hulp was het niet gelukt.”
“It Takes A Believer is echt een album van Sara en mij: we schreven het album samen. We vertrekken van een muzikaal idee dat we laten rijpen tijdens lange wandelingen en brainstormsessies. Daarna kruipen we samen thuis in de studio om alles op te nemen. Het album is de versmelting van onze beide visies. Voor drie van de negen teksten riepen we de hulp in van HT Roberts en Bruno Deneckere. Leuk om weten: we hebben na de opnames van ons album meegewerkt aan The Open Hum Of Things, het nieuwe album van HT Roberts.”
Hoe gelijklopend of verschillend is jullie muzikale smaak?
Sara: “Onze muzieksmaken bleken heel gelijklopend te zijn. Dat was één van de redenen waarom we samen muziek wilden maken. In de maanden voor onze schrijfweek in het kasteel in Luxemburg, stuurden we muziek naar mekaar door die we graag hoorden. Zowat alles zat al in het favorietenlijstje van de ander.
De songs op It Takes A Believer zijn reflecties van ons eigen leven en ons leven samen, maar het verhaal wordt gemaakt door wie ernaar luistert. We hopen dat we genoeg ruimte hebben gelaten voor ieders eigen verhaal. Het is een album over liefde, vergankelijkheid, falen, zoeken en vooral blijven geloven. It takes a believer. “
Nils: “We verlangen beiden naar een rustig en simpel leven. Leven van de liefde en de dauw. En dat proberen we ook in onze muziek te steken. Less is more. Onze liefde voor deze muziekstijl komt door de eenvoudige, authentieke vertelstijl die eigen is aan de zogenaamde americana-muziek.
Het is best bijzonder om alles met z’n tweetjes klaar te spelen. Van schrijven en opnemen tot mixen en videoclips maken. Het is in deze tijden erg onzeker om met anderen samen te werken. Je weet maar nooit wanneer dat weer niet meer mag. Vanuit die beperking ontstaan verfrissende nieuwe creatieve mogelijkheden. En we zijn best trots op het feit dat we dit alleen gedaan hebben.”
It Takes A Believer werd gemaakt tijdens de eerste lockdown, en komt uit tijdens de tweede lockdown. Wat nu?
Nils: “Nu we opnieuw aan huis gekluisterd zijn, gaan we ons richten op het promoten van de plaat. Op zaterdag 5 december spelen we een online releaseconcert. Dat hebben we onze helpers beloofd.
De link naar het concert zal gepubliceerd worden op
www.nilsdecaster.be en www.facebook.com/nilsandsara/
IT TAKES A BELIEVER : LABEL LIE RECORDS © - Te koop op:
www.lierecords.be en www.nilsdecaster.be
De film die er maar niet ‘mag’ komen: 20 jaar opgebouwd naar opnames, maar bij de eerste grote stunt loopt het mis
4 kinderen overleefden 40 dagen in de jungle: “Die hebben voor mekaar gevochten, letterlijk en figuurlijk”
Muzikant Tom Pintens is ongeneeslijk ziek: “De dokters hebben me op het hart gedrukt dat ik me niet schuldig hoef te voelen”
‘Unabomber’ Ted Kaczynski dood teruggevonden in zijn cel
Vrouw valt in slaap en rijdt tegen gevel