Veel auto’s met startproblemen door eerste vrieskoude

 

 ©  Getty Images/iStockphoto

Er hebben deze ochtend meer autobestuurders aan de kant gestaan met startproblemen dan gewoonlijk. Dat melden bijstandsorganisaties VAB en Touring.

Bron: BELGA

In de nacht van zondag op maandag heeft het op de meeste plaatsen in ons land gevroren, met temperaturen tot wel -5 graden. VAB waarschuwde zondag al voor mogelijke startproblemen en zette daarom 20 procent extra personeel in op de alarmcentrale.

“Het is niet super druk, maar op onze alarmcentrale kwamen er toch al 15 procent meer oproepen binnen dan op een gemiddelde maandag in september. En toen waren de huidige coronamaatregelen nog niet eens van kracht en was thuiswerk nog geen verplichting”, vertelt woordvoerster Joni Junes. Normaal gezien gaat het in 33 procent van de oproepen over startproblemen, maar maandagochtend werd er in drie op de vier telefoons melding gemaakt van start- of batterijproblemen. VAB verwacht in de komende dagen nog meer startproblemen dan anders.

Ook bij Touring zien ze maandag een groter aantal oproepen dan anders over batterijproblemen. “Tot 50 procent meer oproepen in vergelijking met vorige week maandag”, aldus woordvoerder Danny Smagghe, die erop wijst dat mensen in deze coronatijden minder vaak grote afstanden afleggen. “Wie een verouderde batterij heeft of startproblemen kent, moet minstens een half uur of 30 kilometer rijden om de accu goed te vullen.”

Om probleemloos te kunnen starten, heeft een wagen een batterij nodig die voor minstens 75 procent is opgeladen. De vrieskou zorgt ervoor dat de batterij slechts twee derde van de capaciteit kan benutten. Bij lage temperaturen stijgt namelijk de weerstand in de batterij en daardoor gaat het chemische proces langzamer. Bovendien wordt motorolie stroperig bij lage temperaturen, en worden er dus ook “hogere eisen” gesteld aan het starten van de motor.

Aangeboden door onze partners

Lees ook

Hoofdpunten