Taylor Swift lost eerste heropname van doorbraak ‘Love story’ na aanhoudende juridische strijd om de nummers

Foto: Jordan Strauss/Invision/AP

Dik twee weken nadat ze had aangekondigd haar oude nummers opnieuw op te nemen, heeft Taylor Swift een eerste fragment gelost. Het gaat om Love story, wat haar in 2008 haar internationale doorbraak opleverde. Aanleiding van de heropnames is het aanhoudende gevecht om de masterrechten van haar eerste zes albums.

Het was acteur Ryan Reynolds die het vuur aan de lont heeft gestoken. Via sociale media lanceerde hij een reclamefilmpje voor de datingsite Match, met de hashtag #2020LoveStory. Daarin is een fragment te horen van Love story, de hit waarmee Taylor Swift in 2008 wereldwijd doorbrak. De hashtag zorgde voor heel wat speculatie: is dit een van de heropnames die de zangers twee weken geleden heeft aangekondigd? Een uurtje later komt de bevestiging van Swift op Twitter.

“Terwijl mijn nieuwe heropnames nog niet klaar zijn, heeft mijn vriend Ryan Reynolds gevraagd of hij een fragment van eentje kon gebruiken voor een commercial die hij heeft geschreven”, schrijft ze. “Dus hier is een sneak peak van Love Story. Ik werk hard om de muziek snel tot bij jullie te krijgen.”

Al in 2008 – ze was toen pas 19 jaar – kwam Love story uit, op haar tweede album Fearless. Het werd een megahit en betekende haar grote internationale doorbraak. Iedereen was begeesterd door het jonge en brave country-popmeisje dat een Romeo-en-Julia-achtige romance bezingt. Op YouTube heeft de videoclip meer dan 550 miljoen views. De nieuwe versie lijkt alvast niet erg af te wijken van de oude. Was er eerst nog spanning over dat Swift haar oude hits in een moderner jasje zou steken, lijkt het erop dat ze haar golden oldies niet ingrijpend zal veranderen.

Welles-nietesspelletje

Swift maakte twee weken geleden bekend dat ze haar nummers opnieuw opneemt, toen de masterrechten op de muziek van haar eerste zes albums (Taylor Swift (2006) tot en met Reputation (2017)) werden doorverkocht voor 300 miljoen dollar aan een investeringsfonds. Swift probeert die al anderhalf jaar zelf in handen te krijgen sinds de dag dat Scooter Braun haar voormalige platenlabel Big Machine Records heeft overgenomen. Haar band met Braun – eveneens de man achter Kanye West, met wie Swift al elf jaar overhoop ligt – is op z’n zachtst gezegd slecht.

Er brak een welles-nietesspelletje los. Zo zou Swift haar oude hits aanvankelijk niet live mogen spelen op de uitreiking van de VMA’s in 2019 of gebruiken in haar Netflix-documentaire. In april dit jaar verscheen er nog een plaat bij het label, waar Swift niets van wist tot de fans er haar op attendeerden. Er iets tegen beginnen, was volgens de popster onmogelijk. En dan was er ineens die deal met het investeringsfonds. Zonder dat ze het wist. Vooraf had ze wel contact gehad met het fonds om samen te werken. Tot bleek dat Braun een graantje zou blijven meepikken van haar oude succes. Toen was het klaar. Dan liever helemaal opnieuw beginnen.

Door Eva De Poorter
AANGERADEN