Ook een broodje, krant of snoep kopen in Bpost-kantoor? Buurtsupermarkten vinden idee “hallucinant”

Bron © BELGA

Foto: belga

Bpost wil met de nieuwe strategische visie ‘Connect’ de maatschappelijke rol van het postbedrijf uitbreiden. Een van de elementen die op de tafel ligt, is een meer uitgebreid aanbod in de postkantoren. Daar moet je bijvoorbeeld ook eten, kranten en snoep kunnen kopen, volgens topman Jean-Paul Van Avermaet. “Hallucinant”, zo bestempelt Buurtsuper.be, de sectororganisatie van de buurtsupermarkten, de plannen.

Bpost deed dinsdag de nieuwe strategische visie uit de doeken. Zo zal het postbedrijf de winstuitkering aanpakken zodat er minder dividend is. Bpost zegt meer winst te willen steken in investeringen. Het bedrijf verwijst daarbij naar de maatschappelijke rol die het speelt.

Retailkantoren kunnen meer dan enkel een postkantoor zijn, zo valt in de presentatie van de plannen te lezen. Het bedrijf maakt daarbij gewag van een maatschappelijke aanpak waarbij niemand achterwege mag blijven. Daarom kunnen postkantoren ook diensten aanbieden zoals kopies of scans of de basisbankdienst die beschikbaar blijft via dochter Bpost Bank.

LEES OOK. Bpost levert opnieuw alles aan huis, 660.000 pakjes per dag

“One stop shop”

En in landelijke gebieden waar geen commerciële of andere diensten meer aanwezig zijn, “kunnen postkantoren de lokale one stop shop worden die voeding, impulsproducten (niet-geplande aankopen zoals snoep aan de kassa, nvdr.) pers en andere producten aanbieden”. Inkomens uit dergelijke activiteiten kunnen een alternatief bieden voor de dalende inkomsten uit de klassieke brievenpost. Van Avermaet verduidelijkte woensdag: “‘Nee, onze kantoren worden geen supermarkt. Ik denk eerder aan impulsaankopen. Maar het gaat mij vooral over de dienstverlening.”

Unizo-organisatie Buurtsuper.be kraakt de plannen alleszins af. “Ze kunnen misschien eerst eens beginnen met de buurtwinkels die er al zijn, correct te vergoeden voor de pakjes die ze bijhouden tot de klant ze komt halen. Buurtwinkels worden bedolven onder pakjes, maar veel verdienen ze er niet aan, want Bpost hanteert zeer lage tarieven. En toch doen die winkels dat, als service aan hun klanten”, zegt Luc Ardies in een persbericht.

“Fundamenteel oneerlijk”

De sectororganisatie hekelt een “gebrek aan respect voor ondernemerschap”. Het idee om in landelijke gebieden het aanbod te verruimen, snijdt daarbij geen hout. “Hier in Vlaanderen staan we in Europa al op kop wat het aantal winkels per inwoner betreft. Als een bedrijf - dat door de overheid wordt gesubsidieerd om gratis kranten en andere persproducten te bezorgen - ook nog eens gaat concurreren met de lokale buurtsupermarkten en krantenwinkels, waar zijn we dan mee bezig?”, aldus Ardies.

Ook Open-VLD voorzitter Egbert Lachaert is kritisch over de plannen. “Een staatsbedrijf moet niet de concurrentie aangaan met de kleine zelfstandige en handelaar die belastingen betaalt om datzelfde staatsbedrijf te financieren. Fundamenteel oneerlijk”, zegt de voorzitter van de Vlaamse liberalen via Twitter.

AANGERADEN