Bijloke en Charlatan blikken terug op 2020

Gent -

2020 was muzikaal een wel heel bijzonder jaar. Het aantal concerten op pleinen, in zalen en cafés was beperkter dan ooit. Releases van nieuwe platen werden uitgesteld of in mineur op de markt gebracht. De cultuurredactie van De Gentenaar klopte aan bij concertorganisatoren, zaal- en muziekcaféuitbaters en peilde naar hun favoriete Gentse bands en platen van het voorbije jaar. Vandaag: Charlatanbaas Gerald Claes en Geert Riem, algemeen directeur Muziekcentrum De Bijloke

1. Wat zijn uw drie favoriete releases van Gentse bands van het voorbije jaar?

2. Het aantal liveconcerten was dit jaar heel beperkt. Van welke drie concerten van Gentse bands genoot je het meest?

3. Hoe compenseer jij het gemis aan liveconcerten?

4. Naar welke release en/of concert van Gentse artiesten kijk je uit in 2021?

(onderaan vindt u een Spotifylijst met heel wat muziek uit ‘IK LUISTER GENTS’)

Bijloke en Charlatan blikken terug op 2020
Gerald Claes van Café Charlatan

1. Wat zijn uw drie favoriete releases van Gentse bands van het voorbije jaar?

- James Righton - The Performer (Deewee). SpacePopDisco. Ik noem het Gents, omdat Deewee betekent dat het bij én met hen in de studio aan de Oude Beestenmarkt is gemaakt. Deewee is de max, iedere zichzelf muziekliefhebber noemende Gentenaar is een abonnement verplicht op hun uitgaves.

- Fulco - Faam. Het nummer ‘Faam’ speelde hij al met het voormalige Marvelas Something (nu Stadt), ooit 3 jaar maandelijks in Charlatan, goed voor wel 35 concerten. Ik ben zware fan, Fulco is koning!

- Eefje De Visser - Bitterzoet. Dankzij haar PJ mogen we haar ook een Gentse noemen. Zonet in Nederland verkozen tot plaat van het jaar.

2. Het aantal liveconcerten was dit jaar heel beperkt. Van welke drie concerten van Gentse bands genoot je het meest?

- Eefje De Visser, Charlatan 29/01. Meteen een straffe binnenkomer van het jaar. We waren net opgewarmd uit Groningen’s Eurosonic (ESNS) terug gekomen, we waren klaar voor Nederland in Gent.

- Beraadgeslagen - Platformtheater (ESNS, Groningen, 17/01). Die 2 zijn niet normaal. Wat een kick. Intens genieten met band midden in het publiek.

- Charlotte Adigéry - Huize Maas (ESNS, Groningen, 18/01). Zij en Boris, Gentse Matongé Chinezille uit de Deewee-stal

- (ik zet mijn joker in) Frontal (Familie Editie met o.m. Zwangere Guy). Het Brusselse Stikstof heeft in Charlatan een huis sinds enkele jaren. Hun feest op 27/2 was een bom, het dak ging er af.

3. Hoe compenseer jij het gemis aan liveconcerten?

Niet, met velen op mekaar gepakt in een warme en zweterige omgeving knallen, is niet vervangbaar. Ik beschouw het als een nu-even-niet-periode. Komt wel weer. Thuis veel naar muziek kunnen luisteren met uw knuffelcontact is ook wel enorm genieten natuurlijk. Nog nooit zo veel in mijn archieven beland.

4. Naar welke release en/of concert van Gentse band kijk je uit in 2021.

- Het Zesde Metaal Duo in Charlatan, januari 2021, als dat al zou lukken. Je kan ze moeilijk een Gentse band noemen, maar ze hebben wel een Zalige Zondag-reeks in Charlatan gespeeld

Bijloke en Charlatan blikken terug op 2020
Geert Riem, directeur Muziekcentrum De Bijloke

1. Wat zijn uw drie favoriete releases van Gentse bands van het voorbije jaar?

• Works for Saxophone and orchestra by Paul Gilson (Etcetera). De 2 saxofoonconcerto’s van de Belgische componist Paul Gilson dateren van 1902 en zijn de allereerste die ooit in dit genre werden geschreven. Dankzij het onverdroten opzoekingswerk en dito enthousiasme van saxofonist-musicoloog Kurt Bertels waren beide werken begin dit jaar eindelijk weer in de concertzalen te horen en verschenen ze in de zomer ook op cd. Bertels verdedigt ‘zijn’ concerto’s voor het meest Belgische aller muziekinstrumenten op weergaloze en wordt daarbij voortreffelijk begeleid door het Gentse Symfonieorkest Vlaanderen.

• Brick Smoke Basement van Steiger (sdban). Op onnavolgbare wijze rekken pianist Gilles Vandecaveye, bassist Kobe Boon en drummer Simon Raman ook op hun nieuwste EP de grenzen van het klassieke pianotrio en van de jazz tout court weer verder op. ‘Avontuurlijk’ en ‘spannend’ zijn vaak gebruikte en misbruikte termen als het over nieuwe muziek gaat, maar in het geval van Steiger zijn het eerder understatements. Vooral ook omdat er doorheen alle experiment een vaak onwereldse schoonheid flakkert.

• Monstruos y duendes, Vol. II: Longhin van Myrddin (Zephyrus). Longhin is het tweede luik van het vierdelige soloproject dat Monstruos y duendes moet worden. Alle nummers zijn van de hand van Myrddin zelf, de zoveelste tak aan de overgetalenteerde De Cauter-stamboom, die voor de opname van dit album naar Cordoba trok. Ook nu weer etaleert hij zijn verbluffende gitaartechniek, maar het mooie is dat die virtuositeit op geen enkel moment de poëzie en uitgepuurde schoonheid van de flamenco voor de voeten loopt.

2. Het aantal live concerten was dit jaar heel beperkt. Van welke drie concerten van Gentse bands genoot je het meest?

2020 zal vooral de herinnering ingaan als een oorverdovend stil jaar wat liveconcerten betreft. Het enige positieve daaraan is dat we – mochten we daar al ooit aan getwijfeld hebben – nu aan den lijve hebben ondervonden wat een onmisbaar en waardevol goed live muziek wel is voor ons leven en welzijn.

• 19/08 Concert van GingerBlackGinger op Bijloke Wonderland. Het eerste soloproject van de Gentse bassiste Yannick Peeters werd in 2019 laureaat van Jazzlab Impuls en zou in het voorjaar 2020 uitgebreid toeren. Covid19 dacht er anders over, maar gelukkig konden tussen twee lockdowns in toch enkele voorstellingen worden opgezet. Een kwintet waarin je, behalve Yannick Peeters, ook nog zangeres Claron McFadden, gitarist Frederik Leroux, altsaxofonist Frans Van Isacker en drummer Jim Black (die ook al Tim Berne en Dave Douglas flankeerde) aantreft, kan niet anders dan naar de keel grijpen, zeker wanneer de goesting en het spelplezier bij de leden na maanden onthouding dusdanig groot is. GingerBlackGinger zocht in een mix van jazz, rock, avant-garde en improvisatie de grootste tegenstellingen op: brutaal en fragiel, rauw en lyrisch.

• 22/09 Für Jan van Eyck door Collegium Vocale Gent in de Sint-Baafskathedraal. Geen koor of ensemble in België evenaart de internationale renommee en uitstraling van het Collegium Vocale Gent. Precies 50 jaar geleden opgericht onder de bezielende en visionaire leiding van Philippe Herreweghe, bepaalt het koor tot op vandaag de norm voor de historisch geïnformeerde, retorische en tekstgerichte uitvoeringspraktijk. Van de talrijke internationale concerten die het feestelijke jubileumjaar 2020 moesten kleuren, kon slechts een handvol – in aangepast versie – doorgaan. Eentje ervan was het concert in de Sint-Baafskathedraal dat tevens in het themajaar OMG! Van Eyck was here kaderde. De creatie van Arvo Pärts Für Jan van Eyck maakte het gelijknamige concert uiteraard bijzonder, maar uiteindelijk bleken toch Monteverdi’s Missa a quattro voci da cappella van en Dieu parmi nous van Messiaen (door organiste Maude Gratton) het meest beklijvend.

• 10/10 A Page of Madness door Revue Blanche in deSingel. Het vocaal-instrumentaal kamermuziekensemble Revue Blanche, genoemd naar het laat 19de-eeuwse Belgisch-Franse literaire tijdschrift, heeft niet alleen een ongebruikelijke naam, maar een al even ongebruikelijke bezetting (sopraan, fluit, altviool en harp) en repertoire. Ook geografisch zijn de leden van Revue Blanche niet voor één gat te vangen, maar door hun jarenlange band met Muziekcentrum De Bijloke én het feit dat de drie instrumentalisten van het ensemble ook deel uitmaken van het Symfonieorkest Vlaanderen beschouwen we hen liefdevol als ‘nieuwe Gentenaars’. Voor hun meest recente project gaven ze componist Daan Janssen de opdracht nieuwe muziek te schrijven bij de Japanse avant-gardefilm A Page of Madness (1926). Vijfenveertig jaar lang werd de film, waarin cineast Kinugasa en scenarist (en Nobelprijswinnaar) Kwabata de subjectieve waarnemingen van de bewoners van een op hol geslagen krankzinnigengesticht schilderen, verloren gewaand. Pas in 1971 werd hij per toeval teruggevonden door de regisseur zelf en meteen verwierf de film een cultstatus. Revue Blanche bestelde niet alleen een originele, live uit te voeren soundtrack, maar vroeg ook Psychiater Dirk De Wachter om een nieuwe tekst. De première in het voorjaar werd helaas uitgesteld, maar gelukkig kon de voorstelling in oktober in deSingel op de valreep wel doorgaan. Zeventig minuten lang word je als luisteraar/toeschouwer meegesleurd in een bevreemdend, ontregelend en (ondanks de zwart-wit beelden) kleurrijk universum.

3. Hoe compenseer jij het gemis aan liveconcerten?

De beleving van een liveconcert evenaren is onmogelijk en dat is ook het afgelopen jaar ten overvloede bewezen. Een voor de hand liggende ‘Ersatz’, de cichorei voor de koffie zeg maar, zijn natuurlijk de al dan niet live gestreamde concerten. Hoe interessant ook, toch blijkt je aandacht tijdens dergelijke sessies al snel door andere, vaak veel banaler, zaken weggezogen. Superieur is de klank van zo’n laptopconcert nooit en bovendien verplicht een beperkt aantal camera’s je veelal te kijken naar iets wat niet spontaan jóuw blik zou trekken. Wat me wel een groot genoegen heeft verschaft, was het intuïtief en doelloos ronddwalen op het muzikale ‘world wide web’. De letterlijk onuitputtelijke bron aan veelal vrij toegankelijke opnames voert je associatief van de ene naar de andere ontdekking over alle genres en disciplines heen. Een dergelijke exploratie slorpt tijd, maar door de lege avond- en weekendkalender was die er nu toch in overvloed. Het boeiende zit hem in het doelloze relateren en vasthaken, in het je laten meedrijven op de associatieve golven. Binnen de kortste tijd begeef je je op volstrekt onbekend muzikaal terrein. En ook al dacht je aanvankelijk nog een bestemming voor ogen te hebben, Columbusgewijs zet je uiteindelijk toch voet aan wal in Amerika en niet in India…

Naar welke release en/of concert van Gentse band kijk je uit in 2021?

Naar elk concert dat in 2020 werd uitgesteld en – vergeef me nu echt wel even voor eigen kerk te preken - heel in het bijzonder naar het eerste concert dat in de nieuwe concertzaal van Muziekcentrum De Bijloke zal mogen plaatsvinden voor een volledig uitverkocht huis. We hebben in september 2020 gelukkig de zaal al kunnen openen en al veelvuldig kunnen genieten van de prachtige klank, maar helaas hebben we dat steeds moeten doen met verplichte lege stoelen en kleine bubbels. Op welke datum dat ‘volle zaal’ concert zal doorgaan en met welk programma blijft afwachten, maar het kómt er!

An Rosiers, Rudy Tollenaere & Klaas Vandromme

AANGERADEN