Unilever test stof uit zeewier in strijd tegen bacteriën

Bron © BELGA

Foto: Kioni Papadopoulos

Was- en levensmiddelenconcern Unilever hoopt met behulp van zeewier producten op de markt te brengen waarmee oppervlakten zichzelf schoonhouden. Een in de zeeplanten aanwezige organische verbinding zou bijvoorbeeld bankbiljetten, keukens of zelfs een gebit helpen beschermen tegen schimmels of bacteriën. Nu wil het bedrijf achter merken als Cif, Glorix en Robijn experimenteren met het middel in zijn huishoudartikelen.

Unilever onderzoekt al tien jaar lang een verbinding van stoffen uit zeewier die voorkomt dat de planten onder lagen bacteriële plak of schimmels komen te zitten. Met investeerder Innova Partnerships, waarmee Unilever het bedrijfje Penrhos Bio heeft opgericht, maakte het concern die in de natuur aanwezige verbinding na en noemde dit Lactam.

De essentie van de stof bestaat eruit dat het communicatiesystemen tussen micro-organismen te verstoort, zodat die geen zogenaamde ‘biofilms’ kunnen vormen. Dat zijn lagen micro-organismen die op allerhande oppervlakte kunnen voorkomen, met tandplak als een bekend voorbeeld.

De toepassingen van Lactam zijn volgens Unilever talrijk. Zo zou ze op kleding de vorming van laagjes schimmels of bacteriën kunnen tegengaan, wat geurtjes of vieze verkleuringen verhelpt. Daarnaast kunnen bankbiljetten schoon blijven met behulp van de stof, maar bijvoorbeeld ook medische hulpmiddelen. Volgens Unilever spelen biofilms een rol bij naar schatting 80 procent van alle infecties bij mensen.

“We zien dat deze technologie veel kan betekenen voor sectoren buiten de portefeuille van Unilever”, aldus het hoofd voor onderzoek en technologie, Jonathan Hague van Unilever. “Via Penrhos Bio willen we met andere sectoren samenwerken die van deze oplossing kunnen profiteren.” Daarnaast start het bedrijf ook met toepssingen in zijn eigen schoonmaakproducten.

AANGERADEN