Stany Crets stelt zich heel wat vragen bij nieuwe cultuurzender Podium 19: “Een musical van mij wordt wél uitgesloten”

Volgens Stany Crets helpt Podium 19 alleen het gesubsidieerde theater vooruit en niet het commerciële. Foto: Jan Van der Perre

Om de cultuursector een hard onder de riem te steken in tijden van corona, werd gisteren de nieuwe cultuurzender Podium 19 gelanceerd. Cultuurhuizen mogen hiervoor zelf voorstellingen opnemen en aanleveren. Een initiatief dat op bijval kon rekenen, maar acteur en regisseur Stany Crets heeft ook kritiek. Die schreef hij van zich af op Facebook.

“Wie applaudisseert er niet spontaan bij elk initiatief om de podiumkunsten een hart onder de riem te steken”, begint Stany Crets zijn uiteenzetting op z’n Facebookprofiel. “Iedereen die de podiumkunsten in al zijn vormen genegen is uiteraard.”

Hij doelt daarmee op Podium 19, de nieuwe cultuurzender die woensdag werd gelanceerd. Die kwam er op initiatief van de zeven Vlaamse Kunstinstellingen (waaronder de Ancienne Belgique, het Brussels Philharmonic en Kunstencentrum Vooruit) met de steun van de Vlaamse overheid en de VRT. Op de zender worden uitsluitend podiumkunsten geprogrammeerd. Dat gaat van nieuwe optredens die de cultuurhuizen zelf opnemen en financieren tot heruitzendingen van oude concerten.

Ook de kleinere concertzalen en kunstinstellingen mogen inzendingen leveren. Wel stelt de zender enkele voorwaarden over beeld- en geluidskwaliteit, omdat alles er goed moet uitzien.

Klinkt allemaal nobel, maar Crets stelt zich vragen. “Tot mijn verbazing las ik mijn eigen naam in een artikel van De Standaard over Podium 19. In de eerste plaats wordt gemikt op het gesubsidieerde podiumaanbod, maar commerciële producties – pakweg een musical van Stany Crets – zijn niet a priori uitgesloten. Wacht eens. Dat wil toch zeggen dat ze intrinsiek een soort van a priori uitsluiting in zich dragen, maar nu mogen rekenen op een welwillendheid?”

Wél uitgesloten

Van die welwillendheid is volgens Crets niet veel te merken. Zo stelt hij dat hij, noch het productiehuis waar hij voor werkt een uitnodiging ontving van Podium 19. “Dus je kon iets inzenden? Een dossier? Een captatie? Een flyer? Iets anders? Is die boodschap alleen gericht geweest aan de gesubsidieerde huizen? Ik heb nergens bij de commerciële huizen iets horen waaien over mogelijke inzendingen.”

En wat dan de normen zijn om aan zo’n inzending te voldoen, vraagt de acteur zich af. “Ik zal u toch even verduidelijken waarom pakweg een musical van Stany Crets eigenlijk wél uitgesloten is.” Crets stelt dat de musicals die hij maakt, ten eerste niet kunnen en mogen gerepeteerd worden momenteel. Bovendien zijn z’n stukken aan rechten gebonden, en moeten naast opvoeringsrechten ook uitzendrechten verkregen worden van de oorspronkelijke rechthebbenden.

“En dat kost centen. Bovendien kost ook een geschikte captatie van zo’n musical bakken geld, omdat je niet wil inbinden aan kwaliteit.” Wat bij de acteur het gevoel oproept dat hij niet a priori, maar de facto uitgesloten is.

Vitrine

“Men richt zich voornamelijk op de gesubsidieerde sector omdat die sowieso al betaald zijn, natuurlijk”, gaat het verder. “Dus Podium 19 is écht alleen maar een vitrine waarin koopwaar mag uitgestald worden. En dààrom is de commerciële sector dus wél a priori uitgesloten want de commerciële sector zou er a priori geld bij insteken. Weer verlies.”

Waarna hij afsluit met: “Ik ben a priori niet tegen Podium 19, integendeel, maar ik had er pakweg wat vragen bij omdat ik niet alles goed snapte. En nu wel denk ik.” Andere acteurs die ook in het commerciële circuit vertoeven, zoals Sven De Ridder en Hans Peter Janssens, gaven Crets intussen al gelijk.

Het volledige bericht kan je hier lezen:

PAKWEG WAT VRAGEN (Omtrent Podium 19) Wie applaudisseert er niet spontaan bij elk initiatief om de podiumkunsten een...

Geplaatst door Stany Crets op Donderdag 14 januari 2021

Door Wout Desmytere