RECENSIE. ‘The machinery’: Opperste (ont)spanning ***

Olle Hultén (Kristoffer Joner) slaat op de vlucht voor de politie en belandt daarbij in het water. Foto: Anders Nicander

In een auto op de veerboot tussen Noorwegen en Zweden schrikt brave huisvader Olle Hultén (Kristoffer Joner uit The revenant) plots wakker. Zijn shirt hangt vol bloed en naast hem ligt een rugzak met daarin miljoenen Zweedse kronen, een pistool en een bivakmuts. Op de radio hoort hij dat er in een kuststadje een gewelddadige overval is gepleegd. In de achteruitkijkspiegel ziet hij de politie naderen. Wanneer hij besluit te vluchten, is dat het begin van een spannend kat-en-muisspel met de politie, de overvallers én de waarheid.

Ontspannende spanning, dat is wat deze Zweeds-Noorse serie belooft en dat is ook wat je krijgt. Regisseur Richard Holm houdt er – afgezien van een dipje halverwege – de vaart in.

RECENSIE. ‘The machinery’: Opperste (ont)spanning ***
Olle wordt gearresteerd door de eigengereide flik Nina. Foto: Anders Nikander

Eigenlijk volgt The machinery een eenvoudig Hollywoodrecept, maar de manier waarop je nauwkeurig gedoseerd op het verkeerde been wordt gezet met brokjes informatie over de dubbelzinnige rol van Olle, getuigt van Scandinavisch vakwerk (en een spiekbeurt bij Agatha Christie). Dat deze serie geloofwaardigheid mankeert, komt omdat ze de geheel eigen logica van het genre volgt. Wie er per se een bespiegeling over vader-zoonrelaties in wil zien, kan dat, maar voor ons hoeft het niet. Af en toe willen we gewoon geëntertaind worden, en dan werkt deze serie, welja, als een geoliede machine.

‘The machinery’, mylum.tv, 8x46 min.

Door Sabine De Vos
AANGERADEN