Onvoldoende gefrankeerde brief pas na 145 dagen terug bij afzender Jules: “Dit grenst aan het ongelooflijke”

Jules Debusschere stuurde een brief naar Nederland om een rechtzetting te krijgen in een magazine over orchideeën. Pas na 145 dagen wist hij dat zijn boodschap niet aangekomen was. Foto: sbr

Lichtervelde -

Jules Debusschere stuurde in augustus vorig jaar een foutief gefrankeerde brief naar Nederland. Pas nu, na 145 dagen, kwam de brief terug.Bpost verontschuldigt zich en biedt 1,24 euro aan.

De 83-jarige Jules Debusschere uit de Hazelstraat in Lichtervelde is lid van een Nederlandse orchideeënvereniging. Voor het tijdschrift wilde de man vorig jaar een rechtzetting vragen over een artikel. Hij stuurde daarvoor op 13 augustus 2020 een brief naar Nederland. “Ik had er een postzegel van 50 oude Belgische frank op geplakt, maar dat was dus niet genoeg”, geeft de man toe.

Pas op 5 januari viel de foutief gefrankeerde brief terug bij hem in de bus. Het duurde dus 145 dagen voor hij wist dat zijn schrijven nooit bij de bestemmeling aangekomen is. “Dat grenst toch aan het ongelooflijke”, sakkert Jules. “In die tijd kon ik de brief te voet gaan afgeven op de redactie en Nederland en zelfs al terug thuis zijn.”

Beter e-mail

De man heeft zelf 37 jaar voor de Belgische post gewerkt, nog voor er sprake was van Bpost. “Ik begrijp echt niet waarom het zo lang geduurd heeft eer ik die brief terugkreeg. Misschien had ik beter een e-mail gestuurd, maar op mijn leeftijd lukt dat allemaal zo vlot niet. Op deze manier dwingen ze ons om de computer te gebruiken, terwijl daardoor veel leeftijdsgenoten uit de boot vallen.”

De man nam intussen al contact op met de ombudsman van Bpost. Het bedrijf stelt hem een compensatie van 1,24 euro voor. “Dat vind ik een belachelijk bedrag. Dat is nog geen 1 eurocent per dag voor de opgelopen vertraging. Maar uiteindelijk gaat het niet om een schadevergoeding, maar vooral over het feit dat die brief zolang weg bleef.”

PostNL

Bij Bpost bieden ze alvast hun excuses aan voor het voorval. “Dat is veel te lang en inderdaad niet acceptabel”, zegt woordvoerder Veerle Van Mierlo. “Uiteraard zit Bpost er voor iets tussen, maar ik verneem dat het proces van terugzenden vanuit Nederland vaak lang kan duren. PostNL deelt hierin dus ook een deel verantwoordelijkheid.”

De aangeboden compensatie van Bpost kwam er nadat er klacht werd ingediend en is gebaseerd op de waarde van de postzegel. “Bij een foutief gefrankeerde brief wordt er normaal nooit een compensatie aangeboden”, klinkt het nog.

Door Steven Leenknegt
AANGERADEN