Nog maar twee extra trajectcontroles in dienst genomen, want te weinig volk om boetes te verwerken

Foto: Peter Malaise

Nog maar twee van de zowat 140 klaarstaande trajectcontroles zijn de voorbije weken in dienst genomen, aldus minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden (CD&V). Eerst moet de politie veertig extra mensen aanwerven, om de verwachte lawine aan verkeersboetes op te vangen.

Minister Verlinden noemt de inwerkingtreding van de vele Vlaamse trajectcontroles een “bijzonder uitdagende taak voor de politie”. Tegelijk bevestigde ze in het parlement dat – naast de al langer werkende trajectcontroles – de voorbije weken nog maar twee bijkomende trajectcontroles in dienst zijn genomen: in Kortrijk en Oudenaarde.

LEES OOK. Nieuwe boetes voor de ‘kleine snelheidsovertreder’: dit riskeer je vanaf nu als je te snel rijdt

LEES OOK. KAART. Maar liefst 140 extra trajectcontroles treden de komende dagen en weken in werking

Er wordt immers gevreesd voor een lawine aan verkeersboetes, nu het de bedoeling is om de komende weken en maanden stelselmatig zo’n 140 trajectcontroles in Vlaanderen op actief te zetten. De installaties van het Vlaams Agentschap Wegen en Verkeer stonden al vele maanden stof te vergaren, omdat de federale politie voor het verwerken van de verkeersboetes een speciale databank in gebruik moest nemen.

Die databank is er nu, waardoor in principe de Vlaamse trajectcontroles kunnen worden opgestart. Maar zo eenvoudig is het niet. De extra boetes als gevolg van de trajectcontroles worden niet volledig automatisch verwerkt, en daardoor moet de politie volgens Verlinden al zeker veertig extra personeelsleden aanwerven om de “zeer aanzienlijke volumeverhoging” aan boetes af te handelen. In afwachting van die versterking is er volgens Verlinden weinig andere keuze dan het aantal boetes te beperken door de trajectcontroles maar bepaalde uren per dag te laten functioneren.

Van zijn kant wil justitieminister Vincent Van Quickenborne (Open VLD) via een wetswijziging de afhandeling van de boetes zo maximaal mogelijk automatiseren. Voorbeeld is Frankrijk, waar “geen enkele menselijke tussenkomst nog nodig is”.

Groen-politica Kim Buyst noemt het frustrerend dat “nu de trajectcontroles eindelijk in dienst worden genomen, vandaag boven water komt dat politie en justitie de verwerking van de boetes waarschijnlijk niet aankunnen”.

Door Werner Rommers
AANGERADEN