Britse export naar EU gedaald met 68 procent: “En we kijken in de nabije toekomst aan tegen een perfecte storm”

Bron © BELGA

Foto: AP

De Britse export naar de Europese Unie is in januari met meer dan twee derde gedaald in vergelijking met dezelfde maand in 2020. Dat blijkt uit data van de vrachtvervoerdersorganisatie Road Haulage Association.

Hoewel de coronacrisis ook een rol speelt, houdt een aanzienlijk deel van de daling verband met het extra papierwerk en de controles die nodig zijn, nu Groot-Brittannië niet langer deel uitmaakt van de Europese interne markt.

Volgens RHA-topman Richard Burnett had de vrachtvervoerdersorganisatie de daling al voorspeld, en had ze de Britse regering al gevraagd om de administratieve rompslomp te verminderen en ervoor zorgen dat de handel standhoudt in de nasleep van Brexit. “Ik vind het heel frustrerend en vervelend dat de ministers ervoor gekozen hebben om niet naar de industrie en de experten te luisteren”, klinkt het.

Volgens Burnett is minister Michael Gove “een meester in het ontvangen van informatie, maar het niets teruggeven”. “Elke keer dat we hem de laatste zes maanden hebben aangeschreven, hebben we geen antwoord gekregen. Hij laat ambtenaren vaak aan iets beginnen, maar hun antwoorden zijn een complete verspilling van tijd omdat ze niet eens luisteren naar wat volgens ons het probleem was.”

Zelfs geen poging om te exporteren naar EU

Burnett merkte ook op dat veel vrachtwagens die producten vanuit Europa naar het land brengen, leeg naar het continent terugkeren, aangezien veel Britse bedrijven momenteel niet eens proberen naar de EU te exporteren. Verder wijst hij erop dat Groot-Brittannië slechts ongeveer 10.000 douanemedewerkers in dienst heeft, ongeveer een vijfde van wat volgens de organisatie nodig zou zijn om efficiënt te kunnen werken.

Volgens de British Ports Association liggen de cijfers van de RHA in lijn met de verkeerspatronen die in de havens op te merken zijn. Een woordvoerder zegt dat de regering het cijfer “niet erkent” en zei dat het vrachtverkeer op het “normale” niveau ligt. Er wordt gevreesd dat de cijfers nog zullen verslechteren, wanneer Groot-Brittannië vanaf juli controles op de invoer uit de EU invoert.

“Een perfecte storm”

En volgens de leiders van de Britse handelsorganisaties moet het ergste nog komen. “Van april tot juli staan we voor een perfecte storm”, zegt Shane Brennan, CEO van de Cold Chain Federation, dat bedrijven verzamelt die koud bewaard voedsel verhandelen. “Dan krijgen we een economie die uit een lockdown komt, op hetzelfde moment dat het Verenigd Koninkrijk een reeks importcontroles wil opleggen aan Europese bedrijven die even onvoorbereid zullen zijn als Britse bedrijven dat nu zijn. Dat zal een aanvoerketen vormen die handel naar het VK zal ontmoedigen. De volwaardige Brexit-crisis die we voorspelden, zou op dat moment haar hoogtepunt nog kunnen bereiken.”

Door jvh
AANGERADEN