Hebben ze bij de UCI te veel gedronken? Peloton reageert op nieuwe regels

Tim Wellens soleert in de Ster van Bessèges in tijdrithouding naar de zege. Tot ongenoegen van heel wat renners mag dat straks niet meer. Foto: BELGA

Vanaf 1 april mogen renners niet meer dalen in de super tuck-positie (op de buis van hun fiets zitten) en tijdens gewone ritten gebruik maken van de tijdritpositie (genre polsen op het stuur). De renners reageren op sociale media overwegend afwijzend, de ene cynisch, de andere wijzend op belangrijkere veiligheidsproblemen. Al is er ook een enkeling, Jacopo Guarnieri (Groupama–FDJ), die de nieuwe regels goed vindt. Een bloemlezing.

Fumy Beppu (EF Education-Nippo): “Mijn dochtertje traint voor een betere afdalingstechniek dan de super tuck-positie.”

Chris Froome (Israel Start-Up Nation) : “Misschien zullen ze binnenkort verbieden om je blik op je stuur te richten en met uitgestoken ellebogen te rijden...”

Ruben Apers (Sport Vlaanderen-Baloise): “GA NAAR HUIS UCI, JULLIE ZIJN DRONKEN”

Louis Vervaeke (Alpecin-Fenix): “Hoeveel renners zijn er al gestorven, zo hard gevallen dat ze verlamd waren of belandden in een coma nadat ze in super tuck-houding of met hun handen op hun stuur gereden hebben? En hoeveel door onveilige wegen, motoren of niet goedgekeurde nadars? Kun je de tel nog bijhouden?”

André Greipel (Israel Start-Up Nation: “UCI, hoeveel renners hebben jullie gehoord om de regels zo te veranderden? Het wordt ingewikkelder en ingewikkelder en de UCI zou zich beter bezighouden met wat urgentere aandacht verdient dan dit.”

Jules Hesters (BEAT Cycling): “Waarom niet samenwerken met professionele renners in plaats van hen tegen te werken?”

Bob Jungels (AG2R Citroën): “Ik ben echt blij dat de veiligheidsproblemen worden aangepakt. Dit is echt wat we nodig hebben om vooruit te gaan in onze sport...”

Michal Kwiatkowski (INEOS Grenadiers): “Voor de start van de etappe (in de Ster van Bessèges, red.) werd mij gevraagd naar rijden op de bovenbuis. Alstublieft UCI, denk na over de echte risico’s, zoals olie op de weg vandaag. Wijs ons niet met de vinger als oorzaak van valpartijen. Er is veel meer dat kan gedaan worden om de veiligheid te vergroten aan de organisatiezijde van het wielrennen...”

Iljo Keisse (Deceuninck-Quick Step):

Maximilian Schachmann (BORA-hansgrohe): “Ik omarm de pogingen van de UCI om het wielrennen veiliger te maken. Maar ik ben er niet van overtuigd dat het verbod op de super tuck de juiste manier is. Ik denk dat we nieuwe aerodynamische posities zullen zien opkomen die de nieuwe regel zullen omzeilen. De vraag is of die nieuwe posities veiliger zijn of nog gevaarlijker.”

Jacopo Guarnieri (Groupama–FDJ): “Ik vind de (nieuwe, red.) UCI-regels over armen op het stuur en de positie bij het dalen goed. Al wacht ik nog steeds op nieuws over sancties voor de organisator van de Ronde van Polen (waar Fabio Jakobsen zwaar ten val kwam, red.).”

Door Michael Van Damme
AANGERADEN