Onderzoek naar fatale helikoptercrash van Kobe Bryant wijst op spijtig ongeluk: “Piloot wilde hem niet teleurstellen”

Bron © Fox News, Wall Street Journal

Foto: USA TODAY Sports

Een onderzoek naar de precieze omstandigheden van de helikoptercrash met NBA-legende Kobe Bryant heeft geleid tot de conclusie dat de fout vooral bij de piloot lag.

Donald Trump was nog president, corona was een ver-van-mijn-bed-show en toch werden de Verenigde Staten op 26 januari 2020 in een diepe rouw gedompeld. Omstreeks 9u47 lokale tijd, diep in de namiddag in Europa, stortte in Calabasas, Californië, een helikopter neer als gevolg van de dichte mist in de heuvels rond Los Angeles. Alle negen de inzittenden lieten het leven.

Bij die inzittenden ook de eigenaar van de helikopter: Kobe Bryant, nauwelijks 41 jaar oud en één van de meest emblematische NBA-spelers van het voorgaande decennium. Bryant was met zijn 13-jarige dochter Gianna op weg naar de Mamba Academy, zijn eigen basketbalschool waar ook zijn getalenteerde dochter speelde. Voor de inzittenden kwam alle hulp te laat. Het overlijden van Bryant maakte een diepe indruk op gans Amerika.

Onderzoek naar fatale helikoptercrash van Kobe Bryant wijst op spijtig ongeluk: “Piloot wilde hem niet teleurstellen”
Foto: AP

Desoriëntatie

Nu blijkt uit een onderzoek van de National Transportation Safety Board (NTSB) dat de piloot, Ara Zobayan, naar alle waarschijnlijkheid “ruimtelijk gedesoriënteerd” was. Volgens de NTSB klom de piloot (met tien jaar vliegervaring) omhoog met de helikopter, alvorens een bergwand te raken en neer te storten. Volgens de onderzoekers was er geen sprake van een mechanisch defect en gaat het dus om een zeer spijtig ongeluk.

De piloot dacht echter te dalen terwijl hij het toestel de hoogte instuurde. “Het is duidelijk dat de piloot zijn visueel zicht verloor door de wolken en de zaken op de monitors niet langer correct kon interpreteren”, aldus de onderzoekers. “Dat zorgde voor een grafische illusie, stijgen in plaats van dalen. Daardoor kon hij de helikopter niet meer onder controle krijgen.”

De piloot steeg op 26 januari 2020 op in zware mist, wat bij wet verboden is. Robert Sumwalt, voorzitter van het National Transportation Safety Board, voegt eraan toe dat het in die situatie verboden is om verder te vliegen, maar dat de piloot dat toch deed.

Volgens de NTSB was er echter sprake van een bepaalde druk bij de piloot, om de trip af te leggen ondanks de moeilijke weersomstandigheden. En dat vanwege zijn relatie met Bryant, die de piloot zelf wel niet onder druk zou gezet hebben om op te stijgen.

“Maar de piloot wilde Bryant niet teleurstellen door de vlucht niet te maken”, klinkt het. “En dergelijke zelfopgelegde druk kan een affect hebben op beslissingen tijdens een vlucht.”

Door Vincent Van Genechten
AANGERADEN