Proximus sluit netwerkdeal met piramidemarketeers

Bron © BELGA

Themabeeld Foto: Isopix

Proximus verhuurt zijn mobiele netwerk aan One Bill Global, een bedrijf dat diensten aan de man brengt via een netwerk van zelfstandige doorverkopers. De oprichters hebben een verleden bij het failliete Euphony, dat ook op die manier werkte.

Proximus kondigt in een persbericht aan dat het met One Bill Global een zogenaamde MVNO-overeenkomst heeft gesloten. Daarbij verhuurt het telecombedrijf zijn netwerk zodat de partner onder eigen naam een aanbod kan lanceren. Proximus heeft al verschillende zulke overeenkomsten gesloten met kleine telecombedrijven.

One Bill Global is wel een speciaal geval. Het bedrijf ronselt mensen om als zelfstandig verkoper energiecontracten, zonnepanelen en nu dus ook abonnementen voor mobiele telefonie door te verkopen. Die verkopers - “adviseurs” - kunnen op hun beurt meer inkomsten vergaren door zelf als “coach” goed presterende verkopers aan te brengen. Je krijgt zo een piramide van doorverkopers. Ook het bekende merk van plastic potjes Tupperware werkt zo. Maar de marketingtechniek is omstreden, en onder bepaalde vormen zelfs bij wet verboden.

Het verhaal van One Bill Global lijkt ook op dat van Euphony, dat begin jaren 2000 een gelijkaardig verkoopmodel uitrolde voor telecom en energiediensten. Dat leek aanvankelijk vrij succesvol en het bedrijf kreeg grote zichtbaarheid als sponsor van voetbalclub Racing Genk. In 2014 kon Euphony zijn verkopers echter niet meer betalen en ging het failliet. Daarbij verloren 117 bedienden hun job.

Nieuwssite Apache bracht in 2019 aan het licht dat twee van de oprichters van One Bill Global een voorgeschiedenis hebben bij Euphony. Dat klopt, bevestigt de CEO van One Bill Global, Ewald Van Haver, die zelf een verleden heeft bij Proximus. “Het gaat om mensen die altijd aan de verkoperskant hebben gezeten bij Euphony en die geleerd hebben wat daar goed liep en wat niet. Vooral het financieel management liep daar niet goed.”

Proximus van zijn kant zegt bij monde van woordvoerder Fabrice Gansbeke dat het contractuele afspraken heeft gemaakt die het bedrijf beschermen tegen financiële risico’s.

Door jvh
AANGERADEN