Klanten én chef-koks hebben het gehad met afhaalmaaltijden: “Voor het geld moet je het niet meer doen”

Klanten én chef-koks hebben het gehad met afhaalmaaltijden: “Voor het geld moet je het niet meer doen”

Foto: Raymond Lemmens

Het vet is van de soep bij de takeaway. De vraag naar afhaalmaaltijden is met 30 à 40 procent gezakt, zegt Erik De Rop van restaurant Gainsbourg in Leuven. En Horeca Vlaanderen bevestigt de afnemende populariteit. “Mensen hebben het wat gehad om thuis restaurant te spelen, ze snakken naar het echte werk”, zegt CEO Matthias De Caluwe. En ook de chefs zelf zijn de bakjesmaaltijden beu.

Paul Snoeys, De Gulden Coppe
Takeaway is een marketingmiddel geworden, zodat klanten ons niet vergeten. Maar voor het geld moet je het niet meer doen

“Na de feestdagen piekte het nog even met valentijn, maar sinds dan is het beduidend minder”, zegt De Rop. “Je merkt dat mensen het net zoals alles wat beu zijn. Tijdens de eerste lockdown was het allemaal ...

AANGERADEN