Leerlingen in lagere scholen hebben door corona vooral problemen met lezen

Foto: Hollandse Hoogte / Rob Voss

Leerlingen in lagere scholen hebben door de coronacrisis vooral problemen opgelopen met lezen. Dat blijkt uit metingen van het OVSG, de onderwijskoepel van steden en gemeenten.

De koepel vergelijkt toetsen die de leerlingen van het tweede tot zesde leerjaar aflegden tussen 2012 en 2016 met een meting in februari 2021. De toetsen zijn nu zes maanden later afgenomen dan normaal en toch is van vooruitgang geen sprake. Dat lijkt erop te wijzen dat de kinderen door de coronacrisis een achterstand hebben opgelopen. Voor getallenkennis is er wel een gemiddelde stijging, maar voor lezen is het beeld omgekeerd. Voor wereldoriëntatie bleef het niveau ongeveer gelijk. “We hebben geen tijd te verliezen om in te zetten op het wegwerken van de opgelopen leerachterstand, in het bijzonder voor lezen”, zegt Patriek Delbaere, algemeen directeur van OVSG.

Door jvde
AANGERADEN