Audi Quattro terug op de rallywegen… maar niet helemaal

 

Veertig jaar geleden boekte Audi zijn eerste zege in het wereldkampioenschap rally, met de ondertussen legendarische Audi Quattro. Die revolutionaire rallybolide – de eerste met vierwielaandrijving – krijgt nu een opvolger, al lijkt dat enkel in naam.

Gert Vermersch

Stig Blomqvist, Hannu Mikkola, Michèle Mouton: slechts een paar van de rallyrijders die hun grootste successen behaalden aan het stuur van een Audi Quattro. Met zijn brullende vijfcilindermotor, mythische witgele decoratie en agressieve aerodynamica kreeg de Quattro onmiddellijk een grote schare aanhangers. De bolide is ook veertig jaar later nog immens populair, speelgoedfabrikant Lego bracht twee jaar geleden zelfs nog een blokjesversie van de auto op de markt.

Die populariteit is ook Mattias Ekström niet ontgaan. De voormalige DTM-kampioen, winnaar van de 24 uur van Francorchamps en wereldkampioen rallycross van 2016 runt dezer dagen een eigen team, EKS. Na een korte brainstorm besloot de 42-jarige Zweed om van de huidige rallyregels gebruik te maken om de Audi Quattro nieuw leven in te blazen.

Op de basis van een Rally2 kit, gebouwd door het Franse Oreca, kan immers om het even welk koetswerk worden geplaatst. Ekström schroefde er de carrosserie van een Audi A1 op, uiteraard in een witgele kleurzetting. Met zijn 263 pk komt de Audi A1 Rally2 Quattro niet in de buurt van het vermogen van de originele Quattro, maar de wagen zal de wat oudere rallyfan toch een kleine glimlach ontlokken. Al zal dat allicht ook gepaard gaan met heimwee naar het spektakel van veertig jaar geleden.

LEES OOK

Nu in het nieuws